lördag 31 januari 2009

Konstens friheter och trams

Nu är jag upprörd.
Det konstfackstuderande Anna Odell gjorde mot polisen och psykakuten är enligt mig inte konst. De diskuterade det i Debatt i veckan och konstnärer som medverkade där försvarade Anna Odells handlande med att konstnärer måste få skapa fritt och få använda sin kreativitet även till sånt som samhället upplever som stötade. Då undrar jag var gränsen går, får man göra vad som helst i konstens namn?

Jag fick eld till detta inlägget genom bloggvännen Virpi Jag blev upprörd liksom Virpi. Och hon nämner även konstnären Nathalia Edenmont som hade en utställning med halshuggna möss, kattungar och hönor. Detta är ju grymt och absurt och oetiskt, hur kan det få kallas konst.

Om nu konstnärer har så mycket kreativitet och fantasi och fördomar de vill krossa, kan de då inte komma på vettigare konstverk att göra än regelrätt djurplågeri och att stjäla resurser från psykvården.

Som när Dan Wolgers stal konsthallens bänkar och det kallades konst.Det var förstås rena smekningen jämfört med käftsmällarna som plågade djur och psykvård är. Om en hemlös stulit en filt då hade det minsann inte kallats konst, då hade det varit simpel stöld. Om man kallar sig konstnär är olagliga saker då plötsligt lagliga att göra, slipper man då bli dömd efter lagboken.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Det dessa sk "konstnärer" gör mot psykvård, djur och andra idiotgrejer är ju helt för jävligt. Nästa gång man vill göra något så får man väl kalla sig för konstnär så är det fritt fram att göra vad man vill.
Det finns dom som verkligen behöver hjälp och inte får de via psyk, så kommer det in nån på psykakuten och får varje "psykfall" att känna sig som ett stort skämt eftersom dom kan driva med psykvården så. Tack gode gud att inget självmord skedde den kvällen.
Kram

Anonym sa...

Amen!
Skitbra skrivet

Anonym sa...

Vilket himla bra inlägg! Skriver under på varenda ord!
Kram

Anonym sa...

Ja du jag håller fullständig med dig. Jag är själv en konstnärssjäl men jag är mäkta trött på alla som tycker de kan kalla sig konstnärer och sen göra ta mig f-n (ursäkta uttrycket) vad som helst. Hörde också om nån som sa att alla vi konstnärer måsta vara drogpåverkade för att kunna skapa RIKTIGT konst. Vilken jävla skitsnack. Man vill så gärna gömma sig bakom myten om den "lidande svårmodiga konstnärssjälen" men egentligen är det bara snack. Man kann inte bli annat än upprörd.
Tack för att du tar upp sånt som inte ska sopas under mattan
MVH
Emma

Gullan sa...

Idioti på "hög" nivå är vad det är......ibland är dumheten inom "kultureliten" så stor så man storknar!!!

Från det ena till det andra, såg att jag ju inte har dig på min blogglista, detta är nu åtgärdat :)

Appråpå glahumor på psykiatriksa avdelningar så har jag en liten go sån från när jag låg inne sist, ska skriva ett inlägg om det nån gång inom en snar framtid.

Kram!

Bloggullet sa...

Till Maria.
Man kan bli upprörd, hon förlöjligar ju bara psykvården. Det hade behövts en rejäl koll på psykvården på ett seriöst sätt, inte detta egotramset.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Widenskan. Tack för komplimangen, du är snäll mot mig.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Emma.
Roligt att du besökte min blogg. Jag håller med dig helt, det är galet.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Miss B.
Jag ser fram emot inlägget med förväntan,det blir spännande.;0)
Kramar

Bloggullet sa...

Till Marskatten.
Tack, då tycker vi lika.
Kramar

Anonym sa...

Undrar just vad hon gjorde, det har gått mig förbi...

Ha en bra söndag!

Anonym sa...

Bra att du fortsätter att skriva om detta.jag är bara tacksam.:)
Jag blir så vansinnigt arg på sånt här o det måste uppmärksammas o diskuteras var går den etiska/moraliska ansvaret som vi alla bär.
Kram Virpi