torsdag 22 januari 2009

Skönhetskrämer

Mitt i all trötthet så funderar jag på skönhetskrämer eller hudkrämer. Nu när man blivit lite äldre så vill man ju hålla huden något så när smidig, jag har varit ganska förskonad från ålderstecken förut, dock börjar de komma. Jag ser liksom tröttare och hängigare ut, ungefär som jag känner mig. Nu är det risigt, råttfärgat hår och ansiktet är så blekt. Fåfäng är jag inte, vill bara se piggare ut i speglen.

Sen undrar jag om det är bra att använda en massa skönhetsprodukter egentligen eller om huden klarar sig bättre själv. Det är ju en massa skräp i hudkrämer som kanske gör huden sämre, det är en djungel där ute bland krämer och smink.

Nu måste jag ringa till frisören för med detta trista håret uthärdar jag knappast länge. Då kan jag passa på att avslöja ännu en hemlighet, jag har någon sorts frisörfobi.
Somliga anser att det är avkopplande att gå dit, jag upplever det som om jag sitter på nålar. Ofta pratar de och frågar en massa så jag är alldeles slut när jag går därifrån.
Jag vill ju vara artig och konversera som sig bör, dock är det långt tid att käbbla i nästan tre timmar som det tar med klippning och slingor. Ibland får jag lust att rusa därifrån med slinghättan på huvudet, får nästan panik. Jag står inte ut att vara låst på ett ställe för länge.

Så nu har jag avslöjat fler knepigheter som jag har, och det kommer fler,det dräller av dem.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte konstigt att man blir trött när man ska börja arbetsträna. Det som är så självklart för andra är ett helt företag för en själv och det värsta är nog att ingen förstår.
Ibland känns det som att de tittar på en och undrar vilken planet man kommer i från och på något sätt så känner man sej alltid skyldig att förklara sej hela tiden.
Så då är det inte alls konstigt att man blir trött!

Jag tycker att du har en väldigt bra inställning i alla fall, följ ditt hjärta och gör det du känner för.

Att gå till frissan och få klippa sej och slinga lite kan vara jätteskönt att få gjort. Sen kan du unna dej nån ny skön ansiktscreme, kanske lite foundation och en ny mascara eller så! Det brukar pigga upp.
Själv använder jag en väldigt svag brun-utan-sol den här årstiden, bara så att man får lite nyans i ansiktet utan att bli morotsgul eller charterbrun!

Önskar dej en trevlig helg!

Kramis

S sa...

Nog kan det vara skönt att vara lite fåfäng och fixa med sitt utseende, det går alltid att göra något. Håret gör ju mycket. När det gäller huden har jag inga supertips. Har väldigt lite rynkor själv fast jag bara använder billiga produkter från Apoteket, tror ärligt talat att det mesta är genetiskt, ja så länge man inte röker eller solar mycket. Men är man torr så ser man nog lite fräschare ut om man smörjer in sig, och så känns det skönt också, inte minst viktigt.

Jag hade en period, några år, då jag hade frisörfobi. För mig hängde det samman med att jag inte ville att en främmande person skulle ta i mig. Jag hade t.o.m. svårt att skaka hand med folk under den tiden. Som tur var gick det över. Men jag tycker inte alls att det är konstigt om någon ogillar att tvingas sitta still och bli petad på och kallprata samtidigt. Det är ju en rätt skum situation!

Kram på dig!

Anonym sa...

Hej! Vad gäller klippning så kan du alltid tala om för frisören att du vill ha det lite tyst. Om du vill ha något att skylla på så säg att du har migrän, kanske du får en extra tinnmassage på köpet. När det gäller krämer till ansiktet har jag ett råd. Håll dig till en hel hudvårdsserie från samma märke. Dom är utarbetade för att passa ihop. Huden behöver extra mycket fukt under vinterhalvåret, precis som håret behöver balsam för att inte bli statiskt. Jobbar extra med just hudvård och därför kan jag förmedla detta vidare till dig. Kram

Anonym sa...

Jag har faktiskt också frisörfobi. Tycker inte alls att det är så avkopplande. Dels så gillar jag inte att tvingas se mig själv i spegeln i en evighet på det sättet, sen gillar jag inte när frisören måste leka psykolog och rota i sånt som hon inte har att göra med, jag gillar inte heller känslan av att TVINGAS prata och säga en massor. Jag sitter där för att hon ska göra sitt jobb, det räcker gott för mig. Och jag gillar absolut inte hårtvättningen som alla tycker är så skönt. Jag får bara ont i nacken och när jag sen ska resa mig upp så snurrar allting runt och det flimrar för ögonen.
När jag var första gången hos den frissan jag har nu så berättade jag att jag hade frisörfobi (dock inte lika detaljerat som jag gjort nu :) ) så med henne känns det helt okej. Dessutom så känenr jag hennes dotter så då kan man prata om sånt där inte jag står i centrum.
Kram

Anonym sa...

Överhuvudtaget när man äntligen ska någonstans för att verkligen ta hand om sig själv, då ska det vara tyst. Det borde vara a & o hos såna människor att känna av. (vissa kunder vill ju prata, en form av psykolog ibland tycker jag det känns som när man sitter bredvid)
Hos min frisör är det perfekt, han pratar lagomt mycket och har även massagestol som man får ligga i när permanentvätska eller hårtvätt ska ske. Underbart! Ska dit på tisdag o längtar! *ler*
Kramar

Anonym sa...

Haha.Jag har oxo frisörfobi!Haft i alla år.
Hatar att sitta i stolen och tänker är dom inte färdiga snart!
Nu kommer det roliga....
Jag jobbade som frisör i 17 år!
Hur knäppt är inte det!
Tack nu fick jag lite inspiration till ett inlägg!

Bloggullet sa...

Till Tidsfördriv.
Det var ett bra tips med lite brun-utan-sol, ska jag pröva. Det är härligt när man är klar hos frisören och kommer ut klippt och ljus, hela ansiktet strålar ju upp.
Kramar

Bloggullet sa...

Till S.
Ja det är skönt att smörja in sig när huden är knastertorr,jag har nog lite tur genetisk. Min far var nästan helt slät vid närmare 80 år.
Skönt att din fobi gick bort, fobier kommer och går ibland. Mina har skiftat under åren.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Maria.
Idealet hade varit en frisör som var tyst eller som babblade hela tiden och inte krävde några svar, såna finns det ju. Jag har varit hos såna där jag fått reda på deras historia, deras familjeliv, var de bor, hur deras barn är osv. i en aldrig sinande ström av ord.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Malinski.
Eftersom man kommer dit för att koppla av lite så borde man ju kunna få lite lugn och ro. Om jag bott närmare dig kunde jag också gått till han med massagestolen, det låter härligt.
Jag ska också till frisören på tisdag.;0)
Kramar

Bloggullet sa...

Till Virpi.
Lustigt det att du själv jobbat som frisör och har fobi för det. Det är kanske just därför.;0)
Kramar

Bloggullet sa...

Till Diamanten.
Bra, då vet jag vem jag ska fråga om råd.;0)
Har du tips på något bra märke?
Kramar

Karin Berg sa...

Jag har tandläkarfobi. fruktansvärt. Jag är så rädd att jag mår dåligt i flera veckor innan jag ska dit. Men jag går ändå är livrädd för att tappa tänderna...