torsdag 1 januari 2009

I år ska jag duga

Nu kom jag ju på att jag ska arbeta med min självkänsla, i år ska jag duga som jag är och jag ska bli värdefull för mig själv. Det ska jag försöka känna även om jag inte hela tiden blir bekräftad, omtyckt och omgiven av folk.

Jag ska duga alldeles av mig själv. Och det blir en jobbig resa för alla behöver ju bekräftelse, jag ska försöka få ner behovet till lagom dos istället som nu ett missbruksbehov av bekräftelse.
Som Bob Hansson skrev; Här ligger jag och duger.

Jag ska sluta jämföra mig med andra för det är ju då jag känner mig som mest usel. Alla är vi bra på olika saker och detta enkla faktum ska jag lära mig.
Ibland när jag frågar tex, släkten om vilka bra egenskaper jag har så blir jag ofta besviken. Jag antar att folk har besvärligare att ge beröm än att kritisera, åtminstone i mina kretsar.

Jag kom på att fråga om vilken symbol de ansåg representerade mig och då blev det lättare att få ut positiva saker. Min man kom med något ganska lustigt och spännande som han kände representerade mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är inte helt lätt att lära sig att man duger sm man är och tycka om sig själv precis för den man är...
Lycka till på resan, det kommer att gå bra!