onsdag 14 januari 2009

Varning för psykreferat

Nu kommer jag med ett referat om de senaste händelserna på psykfronten. Jag måste skriva detta även om jag tråkar ut er.
Bakgrundsfakta; Jag bett min läkare om ett uttlåtande till Fk som skulle kommit in i augusti 2008, och som han fortfarande inte sänt in. Jag ska ha förlängt min sjukskrivning som gick ut 31/12 och jag har bett om besökstid hos honom och att han kontaktar mig.
Detta har jag ringt och tjatat om till psyk i månader, jag har pratat med olika sekreterare och klinikföreståndaren massor med gången, och de har lagt in lappar till läkaren hela tiden. Och inget har hänt.

Igår fick jag nog och gick upp och tvångsbesökte en sekreterare och klinikföreståndaren och berättade om om mina problem och hur uselt jag anser psykmottagningen fungerar. Sekreteraren redogjorde för ett samtal hon haft med läkaren om att han sagt att han låg i förhandlingar med FK och gjorde allt för mitt bästa.
Eftersom jag ofta pratar med min handläggare på FK vet jag att det var mest dravel och undanflykter från honom och att det stämde dåligt med verkligheten.
Sekreteraren lovade då att hon skulle prata med läkaren idag och sen ringa mig.

När jag pratat med henne idag höll jag på att explodera. Han hade sagt att han förhandlade med FK om att jag ska få sjukersättning, alltså förtidspension.
Jag ska är ju i rehabilitering genom FK och ska arbetsträna, så jag blev ju helt galen och trodde att de bestämt något som jag inte har en aning om.

Jag ringde min handläggare på FK som lugnade mig att allt går som planerat med rehabilitering och alltihop, och inget var ändrat. Hur läkaren kunnat säga som han gjorde hade hon ingen aning om, hon förstod det inte heller.

Jag har alltid ansett att läkaren varit lite skum, dock har jag struntat i det eftersom jag fått mina papper som jag skulle förut. Nu förstår jag att han är mer än skum, han verkar ju inkompetent och snurrig.

Sen ringde verksamhetschefen på psyk eftersom jag bett om det, och hon började med att berätta att hon pratat med läkaren och han hade sagt samma med sanning ej överstämmande saker till henne. Jag förklarade hur det ligger till i realiteten och att det mesta av uppgifterna hon fått av läkaren inte stämde. Jag hoppas hon tror på mig.

Och när jag sa att jag inte ansåg läkaren kompetent till sitt jobb och att han rörde ihop uppgifter, då försvarade hon honom som de andra också gjort när jag klagat på honom. Hon lovade att det skulle ordna sig för mig nu och hon skulle ta tag i det så det skulle fungera.
Om någon orkat läsa ända hit så hoppas jag att det ordnar sig för mig. Annars kör jag igång igen, och gud nåde både mig och dem.

6 kommentarer:

Annela sa...

Herregud, det var det värsta jag hört! Inkompetent verkar vara bara förnamnet. Det är inte meningen att man ska behöva lägga så mycket energi på att jaga läkare som inte sköter sitt jobb. Jag känner så väl igen det Kan du inte få någon annan? Själv går jag till en privat som har avtal med FK och inte kostar mer. Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig.

Anonym sa...

Jag har orkat läsa ända till slutet :)
Ibland är det verkligen mer rörigt än vad det behöver vara och dessa sjukintyg kommer sällan i tid. Hoppas det ordnar sig för dig i alla fall till sist. I annat fall får du väl fråga om han kan betala dina räkningar, om du kan skicka dom till honom. För jag antar att detta sjukintyg handlar om ekonomin.
Kram

Anonym sa...

Det är verkligen sant att man ibland måste vara frisk för att orka vara sjuk...
Det verkar ju bra i alla fall att FK och du verkar vara inne på samma linje. Det är ju oftast där det inte funkar annars.

Nippertippan sa...

Jag har också likadan erfarenhet. Sonens utredning i bup var en enda bråkkamp... till slut fick jag utmattningsdepression bara av allt bråkande med byråkrater, skola, bup, hab o sånt...Sjukt tycker jag. Jag frågade då "Måste ni bryta ner en människa innan ni kan erbjuda hjälp?" Det verkar så. Hoppas du får slut på den där processen. Det är bra att du skriver ner och dokumenterar datum på varje samtal och moment, och skriver ner VEM sa VAD... Det är så mycket lättare att övertyga folk när man kan komma med lite fakta... Annars så kör dom bara sina vanliga jargong.
Lycka till!!!
Kramizar:)

Gisan sa...

Jag har läst ända till slutet och undrar om det inte är läge för en anmälan/erinran. Vore du inte så stark som du ändå är mitt i det sjuka kunde det här knäcka dig. Styrkekramar till Dig!

Anonym sa...

Du har rätt att be om en ny läkare. Sen antar jag att du kan anmäla honom för misskötsel. Han sköter ju inte sitt jobb. Som sagt, jag skulle i alla fall byta läkare och förklara för Fk varför du gör det. Stå på dig!