måndag 26 januari 2009

Psyksjuk man ihjälskjuten av polisen

Just nu fick jag ett samtal från en man som jobbar med personliga ombud i Skåne, han ringde egentligen i ett annat ärende, dock berättade han att polisen skjutit ihjäl en psykiskt sjuk man i Trelleborg i natt. Han sa att mannen hade ringt sos för att få hjälp, han var psykotisk och hade bett dem att inte skicka polisen, han ville bara ha någon att prata med.
Ändå sände de dit polisen och när mannen som inte ville prata med polisen hade lyft en kniv, så sköt de ihjäl honom.
Jag är alldeles chockad och rädd, var är vi på väg egentligen.

Att psykvården är usel är ju fakta, det har ju diskuterats i många år. Ändå borde de ha bättre beredskap när psykiskt sjuka personer behöver hjälp än att sända dit polisen. Som sedan skjuter ihjäl personen.

Jag har varit med om en liknande händelse själv där en närstående till mig också höll på att bli ihjälskjuten av polisen i min lägenhet. Denna personen hade också hamnat i något psykotiskt tillstånd, polisen kände sig hotade för deras psykologiska kunskap är ju inte något att hänga i granen.
Så istället för att prata och ta det lugnt, åkte pistolerna fram. Det var rena turen att de inte sköt.

De sa efteråt föraktfullt till mig; Du kan vara glad att han lever.
Jag frågade; Kunde ni inte skjutit i benet eller något?
Polisen svarade hånfullt; Vem fan har tid att sikta?

Lite ur mitt liv, minnena kom fram nu vid denna händelse.

11 kommentarer:

Anonym sa...

I helgen pratade vi precis om det här med psykvården. Dom som arbetar ska ju får lite lägre skatt som ger ca 300 kr extra varje månad. Varför inte använda dessa pengar till att öppna upp psykvårds sjukhusen igen? Många klarar sig inte själva och behöver vård. Inte våld. Polisen har viktigare saker att ta hand om - dom ska förebygga brott - inte vara läkare.

Bloggullet sa...

Jag håller med dig, psykvården måste förbättras på alla områden, både akut, sluten och öppenvården.
Och polisen är de enda som finns att tillgå när det gäller krissituationer, när det borde finnas resurser inom psykvården att sända ut.
Kramar

Christina sa...

Det var ju så onödigt, kunde de inte skjuta honom i armen eller benet?
Är det inte mord?

Skrämmande tycker jag.

Bloggullet sa...

Just det, undrar vad utredningen kring händelsen kommer att ge för resultat.
Kramar

Anonym sa...

Som vanlig "svensson" blir man anmäld bara man knuffar till någon men en polis kan skjuta hej vilt utan några konsekvenser alls. Snacka om att missbruka sin makt. Men deras uppgift måste väl ändå också vara att människorna ska känna sig trygg med dom och vem känenr sig trygg med polisen när dom skjuter en för att man mår psykiskt dåligt? Jag skulle då inte vilja möta dom i ett psykotiskt tillstånd. Då kan dom lika gärna ge mig pistolen så kan jag utföra det uppdraget själv.
Kram

Gullan sa...

Jag har tidigare tagit upp i min blogg att svenska polisen är jävligt triggerhappy :(

Själv har jag en vän som fick sin hund ihjälskjuten av polisen. Svensk polis är idag URUSLA på all form av psykologi och lugn, nä det är fram med vapnet för minsta lilla (vapen som dessutom har ammution som är förbjuden i många länder pga dom "splittrar" sig och därför är mkt dödligare än vanlig ammution!), och den där gamla regeln om att sikta på benet verkar inte gälla alls!! Man kan bli förbannad för mindre, GAAAAAAHHHH!!!

Kramar!

Bilder från min kamera sa...

Om polisväsendet finns mycket att säga. Läste också om mannen som blev ihjälskjuten. Skrämmande att det går så lättvindigt att släcka en annan människas liv. Det spelar ingen roll hur personen i sig är, alla har vi rätt till våra liv, och även vård när så behövs. Att skjuta ihjäl honom, finns enligt mig ingen försvarbar ursäkt till. Detta blir inga rättsliga påföljder, inte ens en varning prick eller vad det nu kallas. Hade det däremot varit ombytta roller, hade det blivit straff. Fy ett sådant äckligt avskyvärt vidrigt samhälle!

Migränen har lugnat ner sig. Denna gång var det hanterbart.

Kram

Anonym sa...

Hej!!

Jag förstår era åsikter till stor del. Dock så har ingen av oss varit där och kan med säkerhet säga om de gjorde rätt eller fel.

Av det som går att läsa i media så har alltså den här personen varit självmordsbenägan och hotat att gå till attack mot polisen om de dyker upp på plats. Alltså ser jag det som rimligt att någon form av insats måste göras.

Både SOS och polis har pratat med mannen på telefon och bedömt hans hot som verkliga. Samtidigt har de försökt få honom att söka vård. Då detta inte har lyckats så har polisen efter att ha undersökt omgivningen öppnat dörren för att få kontakt på plats (varför vet vi inte, han kanske inte svarar i telefonen längre). När de öppnar dörren så kommer mannen springandes mot dem med en "ansenlig" kniv. Det är i det här läget som åsikterna går kors och tvärs om vad som är lämpligt att göra.

Polisen har i dagsläget 3 "vapen" att ta till förutom handgemäng/brottning. Att gå på en psykiskt sjuk människa med bara händerna borde ju tyckas kunna räcka nu när poliserna är två mot en. Dock så blir skaderisken väldigt hög för poliserna då mannen säker kommer att hinna hugga en av dem innan den andra hunnit få ett grep. Dessutom kan en psykiskt sjuk människa bli så otroligt stark oavsett kroppsstorlek att han blir omöjlig att hålla kvar för den mest vältränade.

Det andra alternativen är att polisen kan ta till sin batong och på så sätt hinna slå mannen med den innan han när fram. Dock så så är risken stor att personer som är psykiskt sjuka inte kommer att påverkas av ett batongslag då hjärnan kopplar bort vissa delar av kroppen. Samma risk finns när polisen använder pepparspray. Det finns ën del personer som inte reagerar på det även i friskt tillstånd och många som har tagit narkotika eller är psykiskt sjuka reagerar inte heller.

Sista utvägen blir alltså att skjuta personen i fråga. För det handlar nu om att minst en av poliserna riskerar att bli ihjälstucken av kniven. Visst bör man dock reflektera över var man skjuter mannen. I det här fallet så har poliserna skjutit två skott i benen samt ett i buken. Jag skulle kunna tänka mig att skotten i benen inte har fått tillräklig effekt (mannen har fortsatt sin attack mot poliserna) och då har de fått skjuta honom i buken istället. Sista meningen är dock bara en av mina teorier.

Till sist så vill jag att ni sätter er in i de polisernas situation som hamnar i detta läget. En attack från en människa kan gå oerhört snabbt, de har bara några få sekunder på sig att handla. Väljer de fel så riskerar de att dö eller åtminstonde bli allvarligt skadade. Då finns inte tiden att först testa pepparspray för att se om den har någon verkan och sedan växla till pistolen. Testa själv hur snabbt det kan gå att ta sig fram till ytterdörren från en punkt i huset om du tar satts.

Till sist så kan jag bara nämna att lagstödet som dessa poliser handlat med finns i Brottsbalken 24 kap. 1§ - nödvärn. Detta lagstöd ger ALLA rätten att handla på samma sätt i en liknande situation.

oskar@smedstorpsgard.se

Det blev ett långt inlägg det här och jag fortsätter gärna diskussionen via mail om någon är intresserad. Då jag är väldigt intresserad av allmänhetens syn på Polisen eftersom vi har mycket diskussioner kring detta i skolan.

PS. Jag är inte Polis...

Anonym sa...

PS.
Jag tycker att det var en väldigt oproffissionell kommentar av polisen du stött på tidigare. Poliser ska vara mer ödmjuka än så mot allmänheten och just det diskuteras mycket inom myndigheten och även på skolan. Skriv gärna och berätta mer om händelsen på ovan nämnda adress.

Bloggullet sa...

Tack för din kommentar. Jag ska försöka minnas händelsen ordentligt för det är ganska många år sen, så ska jag maila dig. Vilken utbildning går du?
Kramar

Anonym sa...

Oj hjälp.. Ja.. För ett tag sedan var jag på en föreläsning där det diskuterades lite om akut omhändertagande vid psykisk sjukdom. När någon blir somatisk sjuk finns ju ambulanser, men när någon blir psykiskt sjuk - polisen - som inte alls är vårdutbildad, utan utbildad att möta just våld, brott och kriminalitet. Jag förstår att det måste vara svårt för polisen också, dom utför ju inte det dom är tränade i när dom tar hand om psykiskt sjuka.. Det måste ju någon med utbildning för det ta hand om... Därmed inte sagt att dom får bete sig hur som helst. Vanligt vett kan man ju fortfarande använda. Men ovettiga personer stöter man nog på över allt i alla yrken. Åh.. Mer mobila team behövs.. Verkligen. Med specialutbildad personal.. Ambulanssjukvårdare fast för psykiskt sjuka..

(Hanna - http://hannitan.blogspot.com, som av någon anledning inte kan logga in och skicka meddelanden)