fredag 2 januari 2009

Dikter av gamla poeter Edith Södergran

Nu längtar jag efter att läsa dikter av gamla poeter som Fröding, Karin Boye, Edith Södergran osv. Jag måste gå till biblioteketet och låna några diktsamlingar, för de skriver så man njuter av orden och känner dikterna i hela kroppen.

Här är lite av Edith Södergran, det är så vackert så det nästan gör ont av längtan;

Dagen svalnar...

Dagen svalnar mot kvällen...
Drick värmen ur min hand,
min hand har samma blod som våren.
Tag min hand, tag min vita arm,
tag mina smala axlars längtan...
Det vore underligt att känna,
en enda natt, en natt som denna,
ditt tunga huvud mot mitt bröst.

Du kastade din kärleks röda ros
i mitt vita sköte -
jag håller fast i mina heta händer
din kärleks röda ros som vissnar snart...
O du härskare med kalla ögon,
jag tar emot den krona du räcker mig,
som böjer ned mitt huvud mot mitt hjärta...


Jag såg min herre för första gången i dag,
darrande kände jag genast igen honom.
Nu känner jag ren hans tunga hand på min lätta arm...
Var är mitt klingande jungfruskratt,
min kvinnofrihet med högburet huvud?
Nu känner jag ren hans fasta grepp om min skälvande kropp,
nu hör jag verklighetens hårda klang
mot mina sköra sköra drömmar.


Du sökte en blomma
och fann en frukt.
Du sökte en källa
och fann ett hav.
Du sökte en kvinna
och fann en själ -
du är besviken.




2 kommentarer:

Anonym sa...

åh, edith södergran skrev underbara dikter!

Och vilka mysiga katter du har! :o)

Unknown sa...

Mycket vacker dikt av Edith Södergran,
älskar hennes dikter!karin Boye är också väldigt bra!Jag älskar att både skriva och läsa dikter!Jag har en diktbok som Edith Södergran har skrivit..så vi vädurar har en del gemensamt.=)

Kram Maria