söndag 22 mars 2009

Ta en timme i taget eller en minut

Idag känner jag mig som ett urspårat tåg, som liksom kör utanför rälsen. Man bestämmer sig för att leva ett sundare liv och få bättre rutiner för att man är så trött och hängig. Och sen orkar man inte genomföra detta ordentligt just för att man är så trött och hängig. Prata om att vara urspårad alltså.

Här gäller det nog att gå långsammare fram än att ta en dag i taget, här handlar det om att ta en timme i taget. Åtminstone till att börja med.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du, det liknar det som kallas för ond cirkel...hoppas du kan ta dig ur det, steg för steg. Inga stora kliv, bara små skutt i rätt riktning.
Varma kramar!

Anonym sa...

Förstår dig precis hur du mår ..Men jag är nog lite mera pigg,,hahhaa pigg vilkent ord..Mindre trött ! är nog bättre ..Jag är vrål trött men försöker gå på ren vilja ,,då jag vill gå ner i vikt och må bättre !
Men attans vad svårt det är ..Suck ..
Jag är sååååå grymt trött i dag..Gör allt ändå...Men jag vet ju varför då vi hade en komprimerad dag igår .
Kram Jenny

thebromanders sa...

Ja visst, den onda cirkeln är inte lätt att ta sig ur...
Huvudsaken är att man inte ger upp. Och absolut, ta en minut i taget om det behövs!!

Sus sa...

Ibland orkar man bara se en timme framåt.
Och kanske det inte är så dumt ibland?
Att bara vara.
Här och nu?

S sa...

Jo, så är det nog. Klart man vill göra allt genast, men man får allt bygga sitt hus tegelsten för tegelsten, så det blir stabilt. Gäller att träna på att berömma sig själv för småsaker också, att man tog ett äpple istället för en bulle, att man stängde av tv:n i tid, även om det kan verka trivialt. Varje litet steg räknas.

Och ibland behöver man nog släppa lite på kravet att bli en bättre människa... ibland är man bra nog som man är.

Men nu ska jag gå och göra övningarna jag fått från sjukgymnasten, och berömma mig själv sen.

Kram!

Gullan sa...

Ja för närvarande så är jag så trött på mig själv så jag kan SPY, INGET vettigt får jag gjort :((

MEN, imorgon är det måndag och ny vecka och DÅ kommer vi få massor av nya krafter, eller hur ;)

Kram!

Bibban sa...

Ta en minut i taget verkar vara en skön ide
Kram på dej

Anonym sa...

Åhhh vad känner igen känslan du beskriver i ditt inlägg...urspårad, det är jag med!
Hoppas du hittar tillbaka till rälsen igen, jag ska oxå försöka...=) Kramizar

Roses & Angels sa...

Hej! Tack vännen! Vi hörs mera kram Christa

Samtal från min trädgård sa...

Vårt stickcafé är i Norrtälje, ser att du bor i Skåne, så lite långt för en fika, men välkommen är du alltid.

paula sa...

känner igen sig i det du skriver,
men snart blommar våren ut och då blir det bättre
ha det bra
kramiz

CharmKatti sa...

en terapeut sa en gång, sätt upp mål, det är bra. Men dom ska vara inom en rimlig framtid. så att man verkligen kan se att man kan nå målen. Så att tänka en timme i taget är inte alls dumt!

Lallis - liv och leverne sa...

Jag tror att jag förstår hur du menar och det är nog jättebra.Stor kram från mgi till dig

UllaJohanna sa...

Precis så är det ju!
Vill så mycket, men orkar inte...

Men vi kommer igen!!! Så småningom... ;-)!

Kramen!