onsdag 11 mars 2009

Obs, tjat, gnat och klagande

Ni som inte vill bli plågade av mina problem kan hoppa över detta inlägget.
Jag bara känner att jag måste få ur mig detta.

Jag har inte haft tid hos min psyk läkare sen september. Har fått kontakta klinikföreståndare, verksamhetschef och patientnämnden för att läkaren skulle förlänga sjukskrivningen.

Patientnämnden fick svar från psyk att jag fått ny läkare för några månader sen. Och att det skulle fixa sig och bli bättre för mig. Sen har jag inte hört av dem.

Jag ringde till psyk igår och de visste inte om att jag fått ny läkare eller vem min läkare är.

Jag talade med min handläggare på FK några gånger idag och hon sa att enda sättet att slippa gå på arbetsträningen, är att få ett läkarintyg på att jag inte orkar. Annars kan de dra in sjukpenningen.

Moment 22, jag har ju inte någon läkare just, eller inte någon vet vem det är åtminstone.

Nu har jag ett val att göra, strunta i alltihop och inte kunna försörja mig. Eller ta till kamp som jag knappast orkar.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Skickar styrkekramar!!

Anonym sa...

Dagens vård är tragisk. Ingen som verkar vilja ta ansvar utan skickar runt en som om man vore en liten vante. Inte konstigt att folk mår dåligt om inte ens vården funkar och man måste oroa sig och strida för rätten att må just dåligt. Vem orkar jaga folk som inte verkar finnas när man knappt orkar andas?? Hemskt!!

Unknown sa...

Först vill jag tacka dig för dina stöttande ord sedan kan jag bara säga men vad F !!! Som om man inte redan har det jobbigt med att vara sjuk. Vännen stå på dig säg till nästa gång när du ringer att snart årkar du inte mer att situationen får dig bara att må sämre hela tiden och fråga vad händer om du blir riktigt dålig så du inte ens kan ringa dit. Vad jag vet ( så är det i Östergötland ) så är man inskriven och har en läkare som slutar så sätter de automatiskt upp en hos en annan.... om ifall att men det är sällan man får veta nått. Kräv att få en telefontid till läkaren. Många gånger kan det vara lättare att gå dit än att ringa. Stå på dig vännen. Du har många som stöttar dig

Marie//Tekla Maräng sa...

Stå på dig för det är ditt liv!
Tyvärr känner jag allt för väl igen situationen, då jag kämpar med liknande problem. Dvs att ingen vill ta det fulla ansvaret och att det inte änns finns en läkare på den tjänsten. Så vart f ska man vända sig.
Hoppas att du kanfå en telefontid så att su kan ringa eller gör som jag skriv brev till cheferna för dom måste dom diarie föra så då kan dom inte komma att på stå att dom inget vet.
Kramar Marie:)

Anonym sa...

Men den här situationen måste lösas...så kan du inte ha det.
Kräv en läkare och kräv att hon/han ringer, imorgon!
Det är inte lätt att vara stark när man inte orkar...
Skickar styrkekramar!

S o F sa...

"I have a dream..."

Tänk om alla som är sjukskrivna med diagnoser som innebär extrem trötthet, oförmåga att tänka och koncentrera sig, att alla vi som inte orkar "slåss" mot myndigheter och läkare fick en personlig omhändertagare.
En person som tog tag i alla regler, pappersexercis, som visste alla rättigheter (våra skyldigheter har vi nog redan fått nedtryckta i halsen) som alltid stod på vår sida, som ringde och fixade läkar/terapeut-tider, som kämpade för oss - vi som inte orkar det själva.

Det vore nåt det!

Styrkekramar till dig!

Tussegumman sa...

Man måste vara frisk för att vara sjuk det är ju inte klokt. Skickar styrkekramar till dig. Om du inte får tag på läkaren på telefon så gå dit och begär att få tala med någon som kan hjälpa dig/Många kramar Tussegumman

Christina sa...

Så ledsen jag blir för din skull när jag läser hur du kommer i kläm.
Det är ju sedan länge känt att man måste vara frisk för att klara av att vara sjuk, men att det aldrig blir någon ändring är beklagligt och upprörande.
Jag tycker SoF har en jättebra idé, att få en personlig omhändertagare - en som hjälper den sjukskrivne att slå tillbaka mot all byråkrati och myndighetsmissbruk.
Jag förstår om du är lack.

Roses & Angels sa...

Hej Tack! Den är väldigt fin! DU får ta den med dig av mig!!! Kämpa på, ge inte upp. Ängeln kanske kan hjälpa dig på vägen, lite i alla fall! Kram Christa

Anonym sa...

Förklara för FK vad som gäller: att du inte vet vem din nya läkare är. Gör det gärna via mail så att du har det skriftligt! Ju mer du har skriftligt desto bättre. Be psyk ringa FK åt dig, det borde dom göra, be dom sen höra av sig till dig. Det tar så mycket energi att göra allt själv och det ska du inte behöva göra. Om du inte orkar ringa så maila mig så ringer jag åt dig imorgon. Skriv bara ett litet inlägg hos mig, att du mailat, så tittar jag på min mail, ringer dig så fixar vi det här ihop. Kram!

Maggi sa...

Hej, det är så synd att det skall vara såhär...Bra att du tar upp det, vi har samma situation här på andra sidan Östersjön... Hoppas du orkar kämpa på!!! (Jag gör det inte för egen del, men för mitt barn.)Kram!

CharmKatti sa...

Kom igen, du orkar!! Du måste orka, så är det ibland. Ingen kan orka åt dig.
Kankse hårda ord, hoppas du inte tar mig för en häxa, jag vill bara att allt ska gå dig väl.
Så kom igen, kämpa för Din egen skull!
Kram!

Njut i din trädgård sa...

har läst och nu tänker jag...

jag tänker

för jag vet inte vad jag ska säga

jag finner inga ord

det borde ju vara så enkelt - det är ju bara att vara glad - men ibland är det inte så, det är nåt därinne som inte vill vara glad. Jag tycker du är så stark som skriver om det. Du är stark. Det finns så många som känner som du så om du inte kan lyfta dig själv just nu så är jag helt säker på att du lyfter många andra som läser dina ord!

Njut i din trädgård sa...

alltså det är så hemskt
att man inte får hjälp
när man mår dåligt
för först måste man bli bra så att man orkar

styrkekramar från mig med

Christina sa...

Jag blir varm i hjärtat när jag ser att du har vänner som Diamanten!
Vänner, det är bland det bästa som finns i livet!

Anonym sa...

Det är ju under all kritik!
Jag blir så förbannad.
Snälla,snälla.ge inte upp!
Kram Virpi

S sa...

Jag blir så jävla arg. Att det överhuvudtaget är möjligt att man bollar runt med människors liv på detta sätt. Argargarg!

Men ge upp det får du inte, så det så! Du är en alltför fin och värdefull människa, sett ur oss vanliga (icke-myndighets-) personers synvinkel.

Sänder varma tankar till dig.

paula sa...

har hört flera som har deet som dig ,
idagens samhälle är det inte lätt att var sjukskriven. Man blir ju livrädd för att bli sjuk
stå på dig
kramiz