lördag 7 mars 2009

Att matcha saker och ting

När det gäller kläder och saker till hemmet så har jag märkt att jag matchar på ett alldeles eget sätt. Om jag nu matchar alls egentligen.
Jag köper ofta det som jag gillar och ställer det någonstans i hemmet där jag anser det lämpligt. Många har ju ett helhetstänkande när de handlar möbler och kläder,att det ska passa till det som redan finns hemma.
Jag bara ser något jag gillar när jag är på IKEA tex. och så handlar jag, och det kan bli i alla möjliga färger eftersom jag gillar färger.

Jag kallar min heminredningsstil för Huller om buller. Det är nog därför jag är så betagen av de fina bloggarna jag är inne på där de har en mer genomtänkt stil på hemmet.

När det gäller kläder så matchar ju folk ofta och diskuterar hur de ska klä sig och matcha kläder, skor, handväskor osv. Jag struntar mest i sånt, jag har en egen smak för vad jag anser passa. Ändå önskar jag ofta att jag hade den kreativiteten att jag kunde matcha och klä mig i färger som är snälla mot varandra, nu slåss de mer i färgtonerna.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har inte vuxit in i hemmapysslandet än känner jag, trots att man tycker att de här 40 åren borde ha gett nån form av smak o tycke kanske? Iofs kan jag flytta runt på saker, ändra stil utifrån vad jag nu har, vilket inte är så jädra mycket, men det blir mer "efterapning" av andra... lite som ekolali hos en människa m tourettes syndrom kanhända? Ofrivilligt alltså, haha!

Tror att de sista åren m nuvarande särbot, dåvarande sambon alltså, sabbade mina sista försök till att få till den där känslan, överallt fanns det pryttlar, alltifrån hans älskade uppstoppade marsvin (??) till nån panflöjt här o en plasttraktor där... Huvva...

Och kläder sen, det ska vi inte prata om, fortfarande är det vad dottern har ratat, eller vad stackars modern har fyndat på rean som gäller för mig... Ibland har dottern ledsnat så fort att det kan finnas en gnutta av "modernt" i det hela, alltså för en tonåring och inte hennes morsa ;-)

Gillar din blogg gör jag men tycker att den var lite svårläst med den röda bakgrunden, fast det är ju faktiskt inte svårare än att markera texten så blir det blå o vips framträder bokstäverna bra mycket tydligare för mina klena ögon :-)

S o F sa...

Härligt inlägg!

Tror det har nåt med våra gener att göra, det här med färgtänk, matchning och sånt.

Min mamma ansåg sig vara färg och stilanalfabet, och sa alltid att jag istället hade blivit lik min mormor, som var mycket för det estetiska och gillade vackra saker och att ha ordning och reda runt omkring sig.
Då menade mamma att det sinnet hade hoppat över en generation (hon själv) och återkommit igen i mig.

Till stor del går det säkert att träna upp men som allt annat så hänger det ju på intresset.

En annan aspekt är också att jag känner energimässigt att jag mår mycket bättre av lugna svaga färger (beige, vitt, grått, lite brunt) som sprider sig igenom alla olika rum. En sammanhållen färgskala utan starka (och olika) färger.

Nån annan kanske är precis tvärtom och mår mycket bättre av just starka färger.

Ha det gott!

Anonym sa...

Jag är nog också en liten huller om buller, vet inte riktigt vilken stil jag vill ha så blir bara en salig röra av allt :) Önskar också att jag kunde ha en mer genomtänkt stil men jag har väl helt enkelt för dålig fantasi. och dessutom, om jag ser någonting som jag gillar, varför ska jag då strunta i att köpa det bara för att det inte passar in i min "stil"? Det är ju bara dumt :)
Kram

S sa...

Huller om buller, ja det är verkligen min stil. :) Jag tror visserligen att jag faktiskt skulle kunna inreda någorlunda om jag fick börja från noll, men det lär ju hända den dag en komet slår ner i vår lägenhet... Alldeles för mycket böcker och papper och elektronik, skulle aldrig ens kunna tapetsera om för var ska man göra av allt under tiden?

Mina två söner har det snyggt och enhetligt hemma hos sig så det kanske ligger något i det där att det hoppar över en generation?

Kram!

Agnes Maria sa...

Hej !

Jag tycker det är så härligt att vi alla är olika med olika stilar, själv tycker jag jättemycket om loppisar, gamla slitna saker, m.m men även nytillverkat. Allt i en härlig blandning.
Söndagskramar till dig.
Åsa
Är det ok om jag lägger till dig på min blogglista ?

UllaJohanna sa...

Är nog oxå lite huller om buller. För om man ser något man tycker om är det svårt att avstå för att det inte skulle passa in.
Och så är det ju det här med ärvda gamla möbler och prylar. Jag vill ju ha dom framme så att jag får titta på dom och minnas dom jag har fått ärva av...

Och förresten vill jag inte bo i en "möbelkatalog" som en god vän uttryckte det!
Klokt sagt tycker jag!!!

Kramen!!!

Gullan sa...

Hihihi, HEJ kompis :)

Jag är som du ang hemmet och är lika betagen som du av dom vackra bloggarna! Men en sak som är intressant är att det där "huller om buller" - både vad gäller hemmet och kläder - kan se så olika ut, det kan vara total katastrof eller hur bra som helst!

Jag har tänkt på det där lite för jag hade förut en väninna som är helt outstanding när det gäller kläder. Hon är ingen liten donna om man säger så men OJ kan hon klä sig snyggt och efter sin kropp!!
Hennes hem däremot är en TOTAL katastrof! Så för ngr år sen tänkte jag lite på det där, att jag inte kunde sätta fingret på VAD det var med hennes hem som jag ogilla så. Jag kom till slut på att den typen av oordning och mixmatch som hon har är av en typ som om en blind satt in en massa saker i ett dockhem och sen skakat runt lite. Kan inte riktigt förklara det.

Festligt för jag låg å tänkte lite på det där tidigare idag innan jag skulle somna (vänt på dygnet), att efter att ha tittat i alla dom där bloggarna så hade jag massor av planer. Men så kände jag att nä, sådär kommer jag nog aldrig att få det och sådär VILL jag nog egentligen inte ha det heller för det är inte jag. Därmed inte sagt att det inte finns massor att göra här, men det får bli på MITT sätt :)

Kram!

thebromanders sa...

Jaa, jag är också huller om buller, helt klart... ingen "stil" alls...