måndag 16 mars 2009

Hopp för sjukskrivna genom Petra Mede

Petra Mede hade varit sjukskriven i över sex år och kände sig ungefär som oss andra långtidssjukskrivna när hon gick en kurs, tror det var på ABF. Just denna kurs gav henne massor och fick henne att förstå att hon eventuellt kunde bli komiker.
Sen blev det ju en sjutusan till framgångssaga tack vare denna kurs och nu var hon programledare för Melodifestivalen.

Med detta vill jag säga att det är alltid för tidigt att ge upp, att tillvaron kan genom slumpen eller eget kämpande bli som man önskar eller bättre än den är nu åtminstone.
Och så vill jag hävda att innehållet och meningen med de aktiviteter, arbetsträningar, kurser och praktikplatser vi skickas på av FK och AF har en stor och kanske avgörande betydelse hur vi fortsätter våra liv efteråt.

Är det meningslösa aktiviteter och rent trams vi tvingas gå på så kanske vi blir ännu sämre. Och är det meningsfulla, kreativa och givande aktiviter vi får gå på så blir det kanske ett guldkorn och en biljett till en mer tillfredsställande tillvaro som det blev för Petra Mede.

Så försäkringskassan och arbetsförmedlingens åsikter och uppfattningar om att skicka folk på förnedringsaktiviter som medför att självförtroendet åker ner i skorna och att det inte spelar någon roll vad man gör där, bara man går dit, det visar deras inkompetens och oförståelse för människors grundläggande behov och hur man bäst hjälper dem.

6 kommentarer:

S sa...

Oj vad jag håller med dig! Man måste se lite längre än att målet enbart blir sysselsättning=att personen uppehåller sig på en viss plats vid en viss tid.
Roligt att höra en solskenshistoria.

Anonym sa...

Precis så! Vi får aldrig sluta tro på oss själva och andra människors förmågor. Med rätt hjälp och stöd kan alla människor utvecklas och få ett bättre liv! :)

Ulrika Gabriel sa...

När du minst anar, men när du ändå är redo - kanske utan att veta om det. Då möter du en person som kommer att vara med att förändra ditt liv (positivt). Det kan definitivt vara på en kurs i regi av AF, eller i snabbköpet eller kanske på biblioteket.
Tillfälligheter tror vi. Kanske...
Vilken otroligt inspirerande blogg du har :-D!
Allt gott till dig, önskar Ulrika

UllaJohanna sa...

Så sant!
Bara att hoppas att någon f-kasse eller af-anställd läser och tar till sig!

Klart att man blir inspirerad av att få meningsfull sysselsättning. Lika klart att man förlorar all motivation av alla "blaha"-utbildningar man blir påtvingad...

Kramen!

S o F sa...

På tal om Varberg.

Har varit i Varberg minst 100 ggr, dit åker vi här i inlandet för att få insupa havsluft, bad och sol. Sedan jag var liten så var det västkusten som gällde som semestermål på somrarna. Mycket minnen blir det...

Även nu som vuxen är jag där några ggr om året. Har bott på ett par andra hotell där, men inte just på Fregatten. Hotellet ligger ju nere i hamnområdet så det kan väl inte vara bättre.
En liten mysig kuststad är det och jag hoppas du också kommer att tycka så, fast du inte har all den här nostalgikänslan som jag har för Varberg.
Eftersom jag älskar havet så strosar jag ju alltid runt den maffiga fästningen (som du säkert besöker) på strandpromenaden som man kan promenera på en lång sträcka precis utefter havet.
Bara känslan av att få bo på hotell, inte behöva tänka på nåt, kanske unna sig nån behandling och bara njuuuuta - det tycker jag är så skönt!

Jag önskar dig allt det bästa på din kortsemester där!

fideli sa...

Kan ju inte göra annat än att hålla med dig. Kloka ord och sanna.