söndag 8 mars 2009

Idag är det kvinnodagen

Jag är vill ha jämlikhet mellan kvinnor och män för att det är något alldeles självklart. Kvinnor och män ska ha lika löner för sina arbete, varför skulle de ha olika lönesättningar för att de är av olika kön, varför ska män ha privilegier bara för att de är män.
Om kvinnor och män är olika så antar jag att det beror delvis på uppfostran och miljön.

Någon manshatare är jag absolut inte, tvärtom. Jag har knappast märkt någon skillnad på kvinnor och män under mitt liv, kroppsligt har jag märkt det givetvis annars hade det varit lustigt.
Jag har två bröder som är lika känsliga, som jag, som gillar att diskutera djupa, känslomässiga saker, som faktiskt inte är speciellt olika mig trots att vi har olika kön.
Min älskade pappa lagade mat,bakade, städade, sydde, stickade nästan alltid,samtidigt som han gjorde mer karlaktiga saker som byggde hus, svetsade, målade, tapetserade. Han var en person som gjorde det mesta på skalan kvinnligt och manligt. Hur skulle man kunna bli manshatare eller anse att män är olika med såna fina män i familjen.

Min son lekte nästan bara med dockor och flickleksaker ända tills nu när han blivit äldre. När vi gick i leksakaffärer när han skulle visa vad han önskade sig i julklapp eller födelsedagspresent, så blev det mest Barbiedockor, Polly och andra tjejleksaker.Han är så kreativ och håller på med skapande, konstnärliga saker. Han gillade fina kläder och pärlor, halsband och armband och han hade askar med så kallat guld.
Jag lät honom leka med vad han ville och lade aldrig några värderingar i det.

Min man gör ibland mer än vad jag gör hemma.
Så för att få ett jämlikare samhälle måste vi få lika löner, behandlas lika i samhället.
Just nu är det trendigt med tjej och killfärger, sånt gillar jag inte,det förstäker könsrollerna, det kvittar ju vilka färger de har.
Så fortfarande är kvinnodagen brinnande och ska firas för våra döttrar och söners skull.

9 kommentarer:

Sara Mårtensson sa...

Oj.. har totallt missat att det är kvinnodagen idag..
Här hemmma är vi också rätt jämnlika men vissa saker gör bara jag och vissa gör bara maken och det är vi nöjda med :-) Annars så delar vi på sysslorna..
Ha en fin vecka!
Kram Sara

heavenandearth sa...

Hej vännen!!

Jag håller med dig!!
Visst är vi olika men oxå väldigt lika!!
Inget kön ska behandlas annorlunda för lika arbete! Eller vad det nu kan gälla!
Man är ju den man är!
Å har rätten att vara det!

Jag e ingen som står o skriker på barrikaderna men jag har mina åsikter!

Själv e jag duktig på att göra både tjej o killsaker o känner mig rätt så självgående! Tycker om att klara mig själv, men när jag måste, så e de allt bra att det finns någon som kan hjälpa mig! (Ibland behövs det pga min sjukdom.)

Tack för sina otroligt gulliga ord!!
Kul att kunna inspirera!

Ska berätta en sak:
Jag hade oxå Huller om Buller inredning förut! När mitt liv så äntligen började vända åt rätt håll... Kände jag ett jättestarkt behov av LJUS!!!
I samma veva hittade jag till Blogglandia o dessa underbara inredningsbloggar!!
DÅ kände jag att jag hittat hem!!
Ljust o VITT!!
Precis vad jag behövde!!!

Så nu e mitt hem under förvandling..

Å jag mår både bättre o känner mig gladare i mitt eget hem... nu när det blivit ljusare o mera MITT!!

Det e min story!
Vi e alla olika i vår stil o INGET e fel!! Vi gör det efter vår personlighet! Å ibland är vi i förändring..

Bamsekramen till dig!!
Iréne

UllaJohanna sa...

Lika lön för lika arbete borde väl vid detta laget vara en självklarhet? Men det är nog lite si och så med det på sina håll, förstår jag...

I övrigt tycker jag i mänsklighetens namn att var och en gör det den är bäst på!

Kramen och ha det gott!

Gullan sa...

Män och kvinnor ÄR olika både biologiskt och mentalt och jag fattar inte alls det "fula" med det. MEN vi är OXÅ olika som individer, som män och som kvinnor. Det är ju så oerhört komplext det där vilka vi blir/är; det är biologi, uppfostran, social miljö, kultur osv osv.

Det blir lite "snedvridet" oxå tycker jag när man på nåt sätt ska förneka vår olikheter eller att det skulle vara fel med "killfärger"/"tjejfärger", det blir ju liksom fel åt andra hållet då för vi ÄR många som i vårt egna jag är mer åt ena eller andra hållet. Så jag menar lika fel som det är att inte låta en kille leka med dockor och ha rosa tröja om han vill det, lika fel är det ju om en tjejig tjej inte kan få bejaka det utan att det då ska vara "fult" och att det ska skrikas om föråldrade könsmönster och att det bara handlar om [social] uppfostran......det KAN det ju göra, men likaväl så KAN det faktiskt ju faktiskt vara just denna flickans personlighet likväl som pojkens. Låter det snurrigt, svårt att förklara vad jag menar riktigt!

Summan av det jag vill ha sagt är att vi är alla olika och låt oss få vara som vi är utan att bli "bedömda" efter några slags mallar! Jag gillar tjejiga saker och jag tänker INTE be om ursäkt för det bara för att jag är tjej ;)

Att det fortfarande är löneskillnad mellan män och kvinnor för exakt samma arbete kan ju ingen vettig människa begripa!!!

Kram!!

Anonym sa...

Så är det vännen!
För våra barns skull, för att de skall lära sig leva i ett jämnlikt samhälle med lika löner och rättigheter oavsett kön, måste vi uppfostra dem i andan att det inte finns någon typisk kvinnlig eller manlig syssla.

Varma kramar!

Gullan sa...

Hahaha, nejdå jag förstår precis vad du menar och jag tror att vi i grund och botten menar och tycker samma sak, även om jag kanske är lite mer "könsstyrd" när jag är ute å köper saker till mina syskonbarn än vad du kanske skulle vara, och jag tycker det är helt ok det med :)

Däremot så tror jag faktiskt att vi ÄR mer bilogiskt olika än vad som är politiskt korrekt att säga idag! Men oavsett vilket så tycker jag det är "ointressant" i sig, det viktiga är att vi alla tillåts att vara sådana som vi är! Att vi ska kunna se varandra som människor FÖRST och inte som kön först; i arbetslivet såväl som överallt i samhället!

Kram!!

Gullan sa...

Men GOA GOA Bloggullet, inte uppfattar jag dig som nån rabiat feminist!! För den delen så måste man inte alls tycka som jag ;)

Min mammas bästa väninna sen hundra år, hon och jag kan ha häftiga diskussioner om allt möjligt då vi ofta(st) tycker helt olika om saker å ting......om diskussionerna sker i mammas sällskap håller morsan på att bli nervvrak (LITE lätt konflikträdd), TROTS att både jag och hennes vännina försökt förklara en miljon ggr att vi båda ÄLSKAR att diskutera och bara för att det kan bli lite högljutt så betyder det INTE att vi blir ovänner eller inte tycker om varann :)

Så sån är jag..........alla måste inte tycka som jag......men jag har alltid rätt ;)

KRAM!!!

P.S Jag gillar ju dig med och din blogg, och det kommer jag fortsätta med :D

Gullan sa...

Nä men vissa saker ÄR ju svåra att förklara riktigt i skrift, och jag tror faktiskt att dom allra flesta människor förstår det, för jag tycker ändå inte att det är SÅ mkt missuppfattningar i cybervärlden.
I.o.m kommunikationen på nätet så lär man ju sig skriftkommunikationen s.a.s. Jag kan bara märka det på mig själv från hur det var när jag började använda internet för drygt tre år sen :)

Sen ska man inte hålla på att oroa sig för vad ANDRA ska tycka om vad man tycker, jag menar DU får ju tycka vad DU vill eller hur!

Kramar!!

Roses & Angels sa...

Hej! Den heter Ektorp det är mångas favorit. EHHH grattis?? Vilken VINST?? Har du haft en bra dag? Kram Christa