söndag 29 mars 2009

Fattigbloggen,förtidspensionärer och sjukskrivna

Nu när många kommenterar Fattigbloggen så vill jag komma med lite funderingar som jag har.

Mina funderingar är att många förtidspensionärer, alltså folk med sjukersättning, och fattigpensionärer har det lika uselt som socialbidragstagare har.
När man har socialbidrag kan man få extra ersättsättning för glasögon, tandvård och läkarbesök osv. Man kan även få bidrag till möbler och aktiviteter till barnen och extra bidrag till kläder.

När man är förtidspensionär och får garantibeloppet kan man hamna under socialbidragsnormen och får inte något extra bidrag till det jag räknade upp ovan. Har man barn som man är försörjningsskyldig till så får man inte något extra när man är förtidspensionär, och det går ju inte att försörja barn på den låga ersättningen man får.
För några år sen låg garantibeloppet för förtidspensionärer på ungefär 6400 i månaden,det var vad man fick ut.

När jag diskuterade förtidspension med FK så sa jag att det är ju ett lagbrott när de ger en så lite bidrag så man inte kan försörja de barn man är försörjningsskyldig till.

Nu har ju både förtidspensionärer, sjukskrivna och socialbidragstagare ett hårt liv när det gäller ekonomin, så jag menar inte att någon grupp av dessa har det bättre eller sämre, jag vill bara upmärksamma de förtidspensionärerna som har garantibeloppet och deras ekonomiska situation.

7 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Hej hej, ja, tävlingen om ljuslyktorna är avslutad och vanns av http://lottashem.blogspot.com/

kram Mia

Hem och Lycka sa...

Meddelandes i inlägget som publicerades den 25 mars (Leilas Country Living).

LevaLivet Lyckligare sa...

Haha! Tänk vad ett blogginlägg kan sätta fart på oss andra bloggare:)
Jag har precis skrivit ett inlägg om samma sak. Men, det är ju ett hett ämne i dessa tider och det kanske finns fler än jag därute som inte är så insatta i bidragssystemen...
Kanske har det med saken att göra att man inte sätter sig in i det innan man själv blir beroende av den typen av inkomster? Och nu när man (som i mitt fall) har en sjukdom som gör det svårt att koncentrera sig, så blir det vansinnigt jobbigt att traggla sig igenom papper från myndigheter. De är ju en smula förtjusta i att använda fikonspråk, varför åh VARFÖR kan de inte skriva på enkel lättbegriplig vardagssvenska?!

Varma kramar:)

Anonym sa...

Jag tror Fk anser att klarar man sig inte så är det Soc man får gå till som sjukpensionär !!!
Jag håller med dig det är fördjävligt!
Jag blir vansinnig en soc bidrags tagare är väl förhoppnngs vis tillfälligt!
en sjukpensionär är hela livet (oftast)
Kan man anmäla dessa någonstans tro ?
Kanske finns på Fk man kan söka för tandläkare etc Då får nog inte partnern tjäna bra ,,Då får jag skilja mig först då min man tjänar bra ..Suck ..Man får välja familjen eller ensam och sjuk...jävla val då.???
Jag har jobbat massor innan sjukdom men straffas:(
Vad ska vi hitta på ?

Jag tycker systemet suger som mycket annat ..
Bra att du reflekterar på detta ..
Kram Jenny

UllaJohanna sa...

Och tänk at det var någon galen centerpartist som bestämt hävdade att "folk gjorde affäridé av att vara sjukpensionärer"... Jäkligt dålig utdelning på den firman, tycker jag...

Har fått "dra upp" fyra barn på min ynka sjukpension - utan socialbidrag. Men med mycket hjälp av mina föräldrar.
Som inte hade det för fett - mamma fick cancer och det kostar att vara sjuk.
Nu har jag bara pappa kvar och han får fortfarande hjälpa mig ekonomiskt när det "kör ihop sig" (tandläkare osv.)
Det är väl inte precis så här man har tänkt sig livet... Strax över femtio och kan inte försörja sig själv... Det suger!!!

Som Jenny här säger; man blir straffad för att man är sjuk! Det är ta mig fasen inte klokt!!!

Undrar om "dom som bestämmer" skulle klara en vecka med våra inkomster och utgifter...
Misstänker att det skulle bli jäkligt kärvt att ställa om sig från höginkomsttagare till fattigpensionär...

Kramen till dig!!!

Pockethexan sa...

Tack,tack, tusen tack för att du tar upp de här med att vara förtidspensionär med barn!!!

Vi har stångats mot så många myndigheter under mina 15 år sen jag blev dålig efter min senaste graviditet. Jag klarar inte själv att skriva om dessa saker längre så min kära make har startat en blogg för att ta upp detta o liknande bekymmer. Så skriv gärna till

http://www.jernsaxen.blogspot.com/

Stor kram till dig!!!/sagt av hexan själv

skimmer sa...

åh man blir arg.
du kanju som förtidspensionär ansöka om komple på soc som alla andra.du kan ju på grund av din utgifter som du nämnde hamna under försörjningstödsnormen. ibland kan det vara precis det man behöver. speciell om man har barn...
hejaheja,!!