tisdag 31 mars 2009

Hur gör jag nu

Jag uppskattar era tröstande och stödjande kommentarer, så tack för dem för de håller mig uppe.

Nu kommer lite uppgivet gnäll för jag kan knappast tänka på något annat just nu.

Nu har jag sovit, dock gnager oron hela tiden om hur jag ska kunna försörja mig. Jag har försökt allt jag kan komma på för att ta mig ur situationen och få igång sjukpenningen igen. Nu har sjukpenningen varit stoppad i åtta dagar och det är sju dagar kvar till jag har besökstid hos läkaren.

Det känns som om pengarna rinner mellan fingarna som grus och jag kan inte göra något åt det. Femton dagar utan ersättning tär när jag redan har så liten inkomst.
Jag har sällan känt mig så utelämnad, utestängd och sparkat på av samhället som nu.

Nu har jag ringt till vårdkliniken för att få en tid för att kanske få ett läkarintyg och jag har ringt till privatläkare för att få en tid. Och de svarar som jag trodde att eftersom jag är inskriven på psyk så bör de hjälpa mig med läkarintyg för de känner mig bäst och har mina papper. Så de tror inte att de kan hjälpa mig, och så undrar de varför jag inte kan få ett intyg från psyk.

Hur ska jag kunna svara på något som jag inte förstår själv?Hur ska jag kunna svara på varför psyk behandlar mig så uselt?

Sen har jag kontaktat stället jag gjorde utredningen på i höstas och frågat om psykiatrikern där kan skriva ett intyg. Det gick inte eftersom jag är färdigutredd där.

Nu vet jag inte vad kan kan göra mer för att få igång min sjukpenning igen.Jag mår sämre nu än på evigheter, och jag oroar mig läkarbesöket i april. Om även han anser att jag kan arbetsträna och inte vill ge mig något intyg då, vad ska jag då ta mig till?

Jag har även kontaktat tidningar om de vill ta upp min situation. Hur kan psyk och Fk slå så hårt på en person som redan ligger? Är dettta välfärden i vårt land, är det så här den fungerar? Har de ansvariga politikerna någon aning om hur deras regler drabbar oss. Har de det så tror jag ändå att de struntar i oss totalt.

16 kommentarer:

Pärlan sa...

Det är ju inte klokt!
Har du genomgått PILA projektet?

Det måste väl finnas nåt sätt att få ekonomiskt stöd på?
Men man vet ju aldrig vad myndigheterna kan hitta på idag.

Styrkekramar till dig vännen
Kram

Bloggullet sa...

Till Pärlan.
Jag tror att det var PILAprojektet, de nämnde inte det namnet.
Tack för stödet, jag uppskattar det så.
Just nu är jag så trött så jag orkar knappast svara på kommentarerna i de andra inläggen, jag får göra det när jag fått ordning på det här.
Jag tar till mig din kram och ger dig massor med kramar tillbaka.

Ingela sa...

Ja du, man blir ledsen, frustrerad och arg.

Välfärd...? Vilken välfärd? Det finns inget värt det namnet längre!

maria sa...

känner igen mig en del .
min sjukskrivning går ut i dag .
har varit på möte med f-kassan
någon arbetsprövning är väll på gång .
men när ....jag vet inte .
trodde detta skulle vara klart innan sukskrivningen gick ut , men tydligen inte .
så vad som nu händer vet jag inte
men naturligtvis maler en oro .
hoppas det går bra , tänker på dig .
kram marizza

CharmKatti sa...

Fick du någon respons från tidningarna?

Allt kommer gå väl, du fixar det här!

Anonym sa...

Jag skull e om jag var du ringa psyk och säga att detta tär så fruktansvärt!
Sedan när du talar med din läkare så tala om att DU vill att han skriver ett retroaktivt och ger dig TID att få ordning du kan inte bara bli utslängd .
Du får vara väldigt tydlig med vad DU vill
Och säga att du vill arbetsträna igen men om ett tag du måste hämta dig ..
Då ser han att du ej gett upp..
Kram från mig till dig!
du ska se han är medgörlig annars slår du näven i bordet och går till PSYK mottagningen och lever en jävel !
Då kommer du in via den vägen eller polisen då får du mat för dagen i alla fall! Bra va ? Jag har löst din situation LER
hahhhaa
Vet du annars hamnar du i finkan där får du BETALT och jättegod mat ! och utbildning du plugga i finkan !!!
Skit bra ..
Du kan känna dig trygg NU..
Kram

Maria sa...

Det låter för jävligt rent ut sagt. De kan ju inte bara slänga ut folk på gatan hur som helst. Usch blir irriterad på sånt. Har du provat att kontakta soc och bara fråga om dom kan hjälpa dig tillfälligt, tills sjukpenningen kommit igång igen?
Har du fått något svar från tidningar du kontaktat?
Stor kram

Samtal från min trädgård sa...

Jag skulle kanske gå till psykmottagningen akut och säga som det är i luckan, att de måste kunna skriva ett läkarintyg på redan skriven journal, som du själv kan lämna in till FK så du inte kommer i kläm. Kram på dig, på något vis så går det, fast det just nu ser hopplöst ut!

Mina ord - min vardag sa...

Vilket helvet, Jag lider med dig. Man kan ju undra vad detta är för samhälle man lever i. Inte är det då ett välfärdssamhälle. Men har man huckle på huvudet så får man minsann all hjälp man vill ha. Inte för att jag är rasist eller så, men så är det ju faktiskt. ELLER?

Mina ord - min vardag sa...

Glömde ju att ge dig en riktigt stor KRAAAAM.

Anonym sa...

Kanske socialen kan ge dig lite matpengar tills allt är fixat. Annars tycker jag att detta är en perfekt artikel som ska publiceras i en tidning. Så fort nåt hamnar i en tidning händer saker. Ta en kopia på ditt inlägg och skicka iväg till de stora tidningarna eller lokaltidningen. Skicka kopia till Fk och Psyk. Jag känner med dig och önskar att jag hade en sjö av pengar att ösa ut så hade jag kunnat hjälpa dig med den delen. Kämpa på! STOR KRAM

UllaJohanna sa...

Det är fan ta mig inte klokt som det har blivit med f-kassa och ersättningar...
Tror dom verkligen att man blir friskare av att ständigt gå med oro och rädsla för att inte kunna försörja sig???

Läste i vår lokala tidning idag om en lastbilschaufför som inte får sin sjukskrivning godkänd av f-kassa, trots att han anses av både läkare och arbetsgivare som en trafikfara i det skicket han är nu... VArt är vi på väg?

Skickar dig en jättestyrkekram och tänker på dig!!!

Anonym sa...

man blir så förbannad när man läser dina rader. Så maktlös och så ilsken. Välfärden i Sverige är till för de rika. De som kan köpa sig fram i sjuk-kön och som inte påverkas av lite bortfall i penningpungen. Åh vad jag lider med dig gumman. Förstår att det är tufft att se någon ljusning men den kommer. På ett eller annat sätt. Jag lovar. Kramar

Annela sa...

Jag håller med "Samtal från min trädgård". Gå till psykakuten och sätt dig där, förklara din situation och säg att du tänker stanna tills du får ett intyg. Din situation är verkligen akut för man kan inte leva på luft och du blir ju bara sämre av sjukvården, som är till för att hjälpa dig.
Kontakta också Janne Josefsson på "Debatt". Han är en bitsk typ.
Adress:
Debatt
Sveriges Television
405 13 Göteborg

SVT Opinion
Sveriges Television
405 13 Göteborg

Telefon:
031-83 70 00

* debatt@svt.se
* opinion@svt.se

Bloggullet sa...

Tack allihop.
Jag skriver ett inlägg som svar på era kommentarer.
Kramar

Anonym sa...

Fasiken vad modigt att kontakta tidningar! Det hade jag aldrig vågat... trots att jag nu själv sitter i smeten (fast på ett annat sätt än dig)...

KRAM!