måndag 4 maj 2009

Depressionsfilten kan anfalla när som helst

Jag undrar om jag genomgått en personlighetsförändring, från att ha skrivit om ångest, problem och FK så lägger jag nästan bara in bilder.
Ibland känns det som jag sviker mina bloggvänner som har problem genom att plötsligt ha blivit piggare och gladare, jag får skuldkänslor för det. Förnuftet och känslorna kommer inte så bra överens, jag förstår att jag inte ska känna så, dock gör jag det ändå.

Jag har fortfarande ångest och problem, dock så gör ljuset och blomningen det lättare att leva just nu.
Jag försöker få in energi och kraft så jag har att ta av till hösten. Sen är ju våren och maj månad min favorittid, när sommaren kommer med riktig hetta då är jag inte lika road.

Sen har jag nog förträngt att jag går och väntar på beslut från FK, för det ska inte få förstöra den glädje jag känner ner jag ser på mitt ljuvliga, blommande körsbärtsträd.

Tänk i vintras när jag satt och stirrade ut på en gråmulen himmel med kala träd, och depressionen låg som en tung filt över mig.
Nu är det en blå himmel och ett fluffigt körsbärsträd med blommor som liknar gräddbullar som tar upp nästan hela utsikten när jag ser ut genom fönstret. Fåglarna kvittrar nästan hela tiden och det är gott att leva.

Då gäller det att njuta eftersom man aldrig vet när den deppiga filten slänger sig över mig igen, den kan anfalla när som helst.

53 kommentarer:

Vilsen sa...

Du ska aldrig ALDRIG be om ursäkt för att du mår bra! Jag tror att alla blir jätte glada för att du känner glädje och hopp om livet;)Det gör jag i alla fal!!!!
Kramar till dig vännen!

Bibban sa...

jag håller med Vilsen, Gläds istället över att du mår bra, det gläder andra ochså
Kram på dej
Bibban

hugan sa...

Just så! Fånga tillfället, tacka och ta emot för att du får må bra, vara glad! Jag tror inte det finns nån människa som missunnar dig det! Så mycket trevligare att få vara glad och pigg!
Kram på dej

Pärlan sa...

Men snälla vän inte skall du be om ursäkt, njut istället av att du känner dig bra.
Tycker att det är så härligt att läsa att du mår så gott.
Nej njut du bara av det som är.

Så fina bilder du lägger in.
Ha det gott vännen
Kram

Maria sa...

Härligt att du mår bra. Och som en annan skrev: det ska du inte be om ursäkt för. Att du mår bra kan ge hopp till så många andra. Keep up the good work :)
Kram

Nina sa...

Kanske är du ute i grönskan mer nu, än i vinterkylan och mörkret... och det gör sitt till. Kroppen läker av naturen, har jag fått lära mig, och det stämmer bra. I alla fall på mig.

Telluselle sa...

Ja det är konstigt hur vi tycks hitta större gemenskap med andra när vi mår dåligt än när vi mår bra. För att inte prata om FK som helst vill att vi ska "förblöda" först innan vi blir "tillräckligt sjuka". Det är samhället som gör oss sjuka och naturen som gör oss friskare igen. Dofta på körbärsblommorna och njut av dem :)
Kram
/Alexandra

Anonym sa...

Förstår PRECIS hur du känner ...Här ligger filten på LUR helatiden ! :(
Men jag motar och förtränger då livet inte funkar att ta till någon filt med barn och hushåll jag tackar Sverige som gjort det möjligt för mig att kunna vara hemma så länge som jag har :)
Jag ser till det lilla vad mera kan man göra ?
Jag är glad att allt inte är värre ..
Kram på dig.
Du sviker inte mig..Följer livets upp och ner :))
Jenny

CharmKatti sa...

Vad härligt att höra att du känner dig piggare och gladare!
Och du ska absolut inte ha ångest för det!!

Många kramar
Katti

thebromanders sa...

Vad skönt att du mår bra just nu i alla fall!! Njut av det och tänk inte framåt!

Roses & Angels sa...

Hej Vännen! Be aldrig, eller ha aldrig dåligt samvete för att du mår bra!! Kämpa på, lev och njut av alla blommor omkring dig och allt det vackra som nu vaknat till liv efter vintern!!

Kul att läsa att du är piggare och gladare! Wohoo! KRAAAAAAAM

Tea Lady sa...

Jag håller med alla andra - njut av att du mår bra och skäms inte alls för det!

Men jag förstår vad du menar, kan känna likadant. Idag hade jag en släng av depressionsfilten själv faktiskt...

Stor kram,
Lena

a sa...

Det finns olika sorts läsare till din blogg som det finns olika människor överhuvudtaget. Vissa vill läsa om det att du misslyckas och mår dåligt, de kallas för energitjuvar. De ska du inte bry dig om, men det är lättare sagt än gjort. Jag tror de flesta som läser dig är sådana som hoppas på att kunna hjälpa dig och pigga upp dig och ge någonting positivt till dig i form av glada och stöttande kommentarer. Du ger ju själv så mycket genom att du delar med dig dina innersta tankar. Friska människor tar inte bara energi från andra utan det blir ett slags byte av energi...
Du har haft det tufft ett bra tag, det har blivit dit vanliga tillstånd. Det är klart det känns mer vant än det nya som är på gång. Förändring orsakar motstånd, så är vi funtade. Det kan kännas ångestfullt. Men bromsa inte det goda, släpp in det. Du har all rätt att njuta av våren. Till och med så kan du lättare ta tag i alla problem när du mår bra och är pigg och glad. Det blir en positiv spiral.
Och det här blev en lång kommentar.
Kramizar:)

Anonym sa...

Helt rätt - säger jag bara :)

heavenandearth sa...

Vet du!
Jag varken tror eller tycker att du på något sätt sviker vare sig bloggvänner eller andra genom att må bättre!!!
Alla vill dig ju väl o att du ska må bra igen!!!
Istället känner iaf jag, glädje tillsammans med dig, över att läsa om dina positiva tankar o nya stigar du börjat vandra!!

Tror oxå att du kan hjälpa o påverka andra genom att visa att man kan bryta sitt mönster o börja må bättre!! Och, att vägen inte är rak utan det går upp o ner men ändå framåt!!

Så släpp den där förbaskade depparfilten nu!
Å njut av ditt älskade körsbärsträd!!!
Njut av dagen o tänk igenom varje dag vad du har åstadkommit! Du kommer att känna dig stolt!!

Ta det till dig!!!

Massor med glädjekramar till dig!!!
Iréne

PS: Du har så rätt i det du skrev... Jag behöver låång tid på mig... men just vårtecken utmaningen kräver inte så mycket av mig.. så den kändes ok att göra! Sen får det komma som det kommer! KRAM!!!

Gisan sa...

Att du mår bra kan aldrig vara ett svek! Det är underbart att läsa. Du väljer ju också att dela med dig av allt det goda i livet till oss andra oavsett hur vi mår. Det är härligt! Kramar...

Galleri Dalhem sa...

...och jag som längtar efter dina fantastiska energibilder ! / Erik

Anonym sa...

Att visa de som mår dåligt att det faktiskt finns hopp, framtidstro och välmående trots att man går igenom tunga perioder, betyder nog ännu mera för de som fortfarande ligger och kravlar i mörkret än att ständigt läsa negativa känslor. Du ska defenitivt inte ha dåligt samvete för det. Tvärtom. Du visar HOPP och fortsätt med det. Fortsätt att njut och samla på det en hel hög med glädjeämne och ljusa stunder att falla tillbaka på när livet inte är lika ljuvligt som just nu. Kramar

Unknown sa...

Inte ber vi om ursäkt för att vi mår lite surt..absolut inte!Var nästan så att jag gjorde det en tid..men det är bara dumt. Har så många skitdagar i mitt liv så jag skulle få ständigt be om ursäkt..men så får jag fokusera på ALLA bra dagar..vilket gör att det här livet är värt att leva;).Skönt att sommaren är på väg så att vi får vårat ljus..skickar mågottkramar till dig..och lägger även in dig på min lista: Följ bloggen. En fin blogg har du.

Moonrose/ Vonneli sa...

Hej, har inte följt dina inlägg så länge då jag nyligen hittat hit.
Men att du mår bra är helt fantastiskt, njut av det och gläds av den känslan och ta vara på dessa tillfällen.
Ha det gott!
Kram

maria sa...

håller med övriga .
dåligt samvete har man nog av .
ta vara på dig ..

Mina ord - min vardag sa...

Vilket vackert inlägg med alla orden som du fick med. kram på dig

UllaJohanna sa...

Men tänk så många som får lite hopp om framtiden när du känner att du mår bättre trots allt!
Det kan väl inte finnas någon som missunnar någon annan att må bra???
Lägg det dåliga samvetet åt sidan och njut av livet!
Blev jätteglad av att läsa här idag!!!
Må gott; det är dig väl unt!!!

En bamsekram!!!

Häxprinsessan sa...

Glädje och kärlek är minst lika smittsamt som rädsla. Tänk att du sprider harmonioch var glad.

Jodu, dendär sjukan verkar ju inte alls var så farlig som tidningarna försökt skrämmas med...apropå att rädsla är smittsamt.

SÅ skönt det kan vara att leva. Det gör ju att man får ork att kasta av sig dendär filten om den kommer...för man VET att utanför den finns blommorna och världen och glädjen!

Kram

Pialotta sa...

Njut av din tid.. inte ska du känna så där inför bloggarna här.. din tid är nu inte i morgon.. Foton piggar upp och det kan man aldrig få för mycket av.. så fota du dina vackra körsbärsblommor och allt annat fint runt om dig..
Filten den kan vänta det kommer dagar och det kommer dagar..
Kram på dig

Gullan sa...

Konstigt hur man tänker ang sig själv, för det är ju precis tvärtom att man lyfs upp och gläds om nån är glad och tycker livet är härligt.....det är ju DET som inspirerar till att orka ta tag i sitt eget liv, och man blir ju glad av att det vänt för någon som haft det tungt, och att glädjas för andra ger glädje till sig själv......så gott föder bara gott :)
Så va härligt att du känner glädje och mår bra!

Massa kramar

Bloggullet sa...

Till Vilsen.
Tack, så tänkte jag ju inte att andra kan bli glada av att jag är glad.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Tant Brun.
Tack Bibban.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Huga.
Jag ska fånga tillfället.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Pärlan.
Tack, det är egentligen dumt att be om ursäkt för att man är pigg.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Maria.
Tack.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Nina.
Så är det absolut, om man tar sig tid att känna naturens kraft.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Telluselle.
Just så är det, naturen är nog en av de bästa läkemedeln för oss.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Jenny.
Livet går upp och ner som du säger.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Lena.
Jag hoppas du kände slänga filten åt skogen.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Heidi.
Just så är det, du är klok du.;0)
Kramar

Bloggullet sa...

Till Kristallina.
Jag håller med.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Irène.
Tack för dina kloka ord.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Gisan.
Tack.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Erik.
Tack för komplimangen.
Jag ska fortsätta lägga in bilder, ska fota i sommar överallt.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Katti.
Tack,det känns bra.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Mz.olsson.
Tack, jag ska njuta allt vad jag orkar.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Christa.
Tack.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Malinski.
Så klokt av dig, det tänkte jag inte själv på att jag kan hjälpa andra. Det är tur att ni får mig att se ur alla möjliga perspektiv.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Monica.
Tack, roligt att du la in dig på min lista på bloggföljare.
Som du säger är det bäst att fokusera på de goda dagarna, även om de kanske är få bland de andra skräpdagarna.
Kramar

Bloggullet sa...

Till moonroose.
Tack, roligt att du hittat hit.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Marizza.
Trist nog är det dåliga samvetet ständigt med.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Sivan.
Tack snälla du.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Uffematten.
Tack, du är så gullig.
Kramar

Bloggullet sa...

Till häxprinsessan.
Så är det absolut att glädje smittar, att jag glömde det.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Peter.
Du är för rolig, du glade man.
Kramar

Bloggullet sa...

Till PiaLotta.
Tack, dagar med filten kommer det nog. Så det gäller att passa på när den ligger instängd i något skåp. Fota är härligt.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Missen.
Det är så det är, att man blir glad när de omkring en är glad. Hur kunde jag tänka så dumt egentligen.
Kramar