onsdag 6 maj 2009

Jag hade en dröm

Jag hade en dröm i natt som präglar mig fortfarande, det var om att jag eventuellt skulle bli skjuten. En kille hade retat upp sig på något jag gjort och då var lösningen enligt reglerna att vi duellerade med pistol, vi fick skjuta elva skott var. Polisen övervakade händelsen och även våra familjer var med.

Jag var livrädd för jag kunde inte skjuta och på elva skott skulle killen säkert träffa mig, och jag kunde inte komma undan på något sätt. I drömmen kände jag ångest, rädsla och maktlöshet och jag försökte slingra mig på alla möjliga sätt genom att prata med folk runtomkring mig.
De sa bara att det gick inte att stoppa killen, han var så uppretad så han skulle absolut ha duellen.

Just före duellen så fick jag tag på killen och pratade med honom, övertygade honom om att jag inte gjort något mot honom. Långsamt började han förstå att jag talade sanning och han förändrades från en arg, hämndgalen person till en mjuk, snäll kille som bad om ursäkt för vad han tänkt göra.
Något som var avgörande för hans beslut var att han frågade om jag var arbetslös, och när jag svarade ja, så blev han ännu mer ångerfull.

Så vi blev vänner, och gick därifrån. Jag meddelande triumferande min släkt om att jag fixat problemet och vi kunde gå därifrån.

Nu undrar jag om någon kan tolka denna drömmen?

27 kommentarer:

Bloggblad sa...

När det gäller att tolka drömmar, ska man leta efter känslan som drömmen väcker. Där finns nåt... och det här med maktlösheten - inte är det väl så svårtolkat?

Bloggullet sa...

Till Bloggblad.
Tack för svaret.
Just känslan i drömmen var först maktlöshet och sen en triumferande glädjekänsla över att jag övervunnit något, att jag klarat något som de andra medverkande i drömmen inte gjort.
Att jag var stark.
Så det jag undrar är vad jag klarat och övervunnit egentligen, för det säger nog massor om vad jag känner just nu när det gäller beslut som jag tar.
Kramar

Anonym sa...

Historien i sej ger dej känslan som du ska tolka...Vilken seger i slutändan, härligt!

Jag drömmer också mycket och "känner" mycket när jag vaknar, det är lite intressant faktiskt!

Önskar dej en fin vecka

Kram Maria

Helena sa...

Vilken obehaglig dröm men vad skönt att den hann ordna upp sig innan du vaknade, är så jobbigt att vakna när drömmen är som mest ångestladdad. Tyvärr vågar jag mig inte på någon tolkning, skulle förmodligen bli aldeles för invecklat!(= Kram Helena

Roses & Angels sa...

Åh vilket lyckligt slut det blev då på denna inte så roliga dröm. Hoppas allt är bra med dig! Kram Christa

a sa...

Hej, eftersom du ber en tolkning så kan jag komma med min, men den bästa tolkningen kan nog du själv, det handlar ju om dig och ditt liv. Jag tror att drömmarna kan vara viktiga att lyssnas, men svåra att tolka. Det kan ju vara så att man inte vill inse någonting som man ändå innerst inne vet. Det kan vara att man vill vara på ett visst sätt men att i verklighet kan man inte annat än att anpassa sig till omgivningens förväntningar och de roller som har funnits sedan tidigare. Det kan vara svårt att förändra sig om man låter andra styra för mycket. Någon gång måste man gå sin egen väg.
Som jag tolkar drömmen du beskriver: Det finns alltid någon människa som vill inte dig väl. Du hoppas på att få hjälp av dina närmaste och även från myndigheterna, men ingen annan kan hjälpa dig, bara du själv. Du kan inte skjuta. Men du kanske inte måste det heller. Du är rädd för att bli "skjuten"... elaka ord och handlingar som små kulor som tränger sig djupt in... Du måste säga ifrån om inte du kan bara ta och med en bestämd fokusering skjuta den idioten istället... men du vill inte. Bra. Man ska inte skjuta folk. Du pratar istället. Får honom att inse att du är en "liten stackare"... Där tror jag den känsligaste biten kan vara. Du vill inte fortsätta att bara vara den lilla stackaren och bara på det sättet slippa bli skjuten. Det skulle vara skönt om de som finns omkring dig kunde stötta dig mer konkret så att du slapp ursäkta dig hela tiden. Att de hade mer empati och förstod saker och ting utan att du varje gång måste förklara dig så ordentligt. Det är dax att gå vidare och säga "jag skiter i om du skjuter mig, för jag klarar mig ändå!!!" och sedan vända sig på klackarna och lämna killen ståendes där med öppen mun... Du har styrkan inom dig att börja förändra saker... låt inte andra stoppa dig...
Kramizar:)

UllaJohanna sa...

Jag tror att drömmen illustrerar det här med att avstå från att "slåss till sista andetaget"...
Du klarar ju att prata dig ur situationen i drömmen och kände dig nöjd med vad du hade åstakommit...

Tror att du har en enorm styrka inom dig; det gäller bara att hitta den ;-)!
Tro på dig själv; du kan klara mer än du tror!

Kramen!

Gullan sa...

Hallojsan......long time no seen ;)

I slutändan så är det ju bara du själv som kan tolka drömmen, men man kan verkligen få nya vinklingar av andras tolkningar för man blir ju lätt lite "blind" inför sig själv.

Såhär tolkar jag din dröm:
Jag tror att du har känt dig väldigt maktlös i din livssituation (och till viss del kanske fortfarande gör?) och du har känt/känner att du inte har möjlighet att själv avgöra ditt öde och påverka din situation. Men nu har du kommit till en slags vändpunkt där vågar ta tag i ditt eget öde och du kommer då märka att det faktiskt går!

Om det är nåt du redan HAR gjort, delvis har gjort eller om det är nåt du KOMMER att göra det vet jag inte, men budskapet till dig själv tror jag är att "det här går att lösa, och jag (dvs du) kommer att lösa det, om än på ett annat sätt än vad du trodde var det ENDA sättet som fanns......men det fanns ju faktiskt ett helt annat - och mkt bättre - sätt att lösa det på."

Jag tror drömmen förmedlar att du har fått din handlingskraft tillbaka och kan se nya lösningar på dina problem, och kanske inte heller vara rädd för att VÅGA ta steget att göra på ett annat sätt än vad som "förväntas" av dig (förväntat mest av dig själv).

Jag tror oxå det är en stark påminnelse av hur att du har känt det (eller fortfarande gör?) som om ditt liv har stått på spel, inte i direkt fysisk mening som i drömmen men i meningen vad du ska göra resten av livet och hur du ska kunna försörja dig etc. För mig är det ganska klart att drömmen och skytten representerar FK och att ditt liv ligger - om inte bokstavligt så iaf nästan - i deras händer, men nu är du redo för att säga "nää, nu gör jag det som jag tror är det bästa för MIG."

Ja nåt sånt.....så svårt att beskriva såhär i skrift å någorlunda kortfattat.

Massa kramar!

CharmKatti sa...

Man kan nog tolka den på många sätt. Om man nu ska ge sig in på det överhuvudtaget. jag tyckte det var ganska kul att det var just duell:-)
Nä, vad man drömmer behöver absolut inte alltid spegla verkligheten. Det finns så mycket i våra hjärnor som snurrar runt på natten, och ofta är det ju ett rent virrvarr det som händer i drömmen.

Kram,kram!

Polargrevinnan sa...

Hej!
Att tolka drömmar har många försökt i flera tusen år. Vår hjärna är så komplicerad så jag tror inte det finns någon kod till våra drömmar. Ofta speglar drömmarna lite hur vi mår. Rädsla. uppgivenhet, glädje o.s.v.
Fundera inte så mycket över dina drömmar,men tycker du att de ger dig någon vägledning i ditt liv, använd drömmen - tanken - till något possitivt. Sköt om dig. Kram Viola

Bloggullet sa...

Till Tidsfördriv.
Segern i slutet kändes skön, som jag ändå klarade något där andra stod maktlösa.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Helena.
Det är nog ganska rörigt att tolka drömmen.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Christa.
Det är bra med mig, hoppas det är bra med dig med.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Heidi.
Tack för en lång och givande tolkning av min dröm. Det ligger massor i det du säger och får mig att förstå ännu mer.
Kramar

Galleri Dalhem sa...

min tolkning blir :
- Framåt marsch !
Vi äger all kraft !
...och drömmen var bara ett av alla tecken.

Bloggullet sa...

Till Uffematten.
Jag brukar vara bra på att prata mig både in i och ur saker när det nästan gäller livet.
Och det med kraften tror jag på, det gäller att komma på var den ligger och var den kan användas.
Tack för din givande tolkning.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Missen.
Det var ett tag sen, kul att du är här.
Och jag fick ut massor även av din tolkning, där är massor som stämmer på hur det är på riktigt.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Katti.
Duellen var lustig och att det var ju elva kulor.;0)
Kramar

Bloggullet sa...

Till Viola.
Tack, just denna drömmen gav mig nog lite vägledning.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Erik.
En sån hoppingivande tolkning om kraften och energin.
Kramar

Anonym sa...

Drömtolkning är jag urusel på så det överlåter jag till andra. Men jag tycker det var en fin berättelse/dröm med så härligt slut. Visar på en styrka och att problem är till för att ta tag i muntligen. Inga vapen i världen kan förändra något till det bättre. Borde världens ledare tänka på egentligen. Så mycket krig vi skulle slippa då. Ja din dröm gav verkligen tankar. Kramar.

Mina ord - min vardag sa...

Det sägs ju att drömmar betyder något, men vad den här betyder har jag ingen aning om. Kanske att ditt liv håller på att redas upp nu. Man kan ju alltid hoppas. Kram vännen och ha en bra dag trots drömmen.

StinasLoppis m.m sa...

Hejsan , otäck dröm det där ja kan inte sånt där med drömtydning men det har säkert nån betydelse ,ha det så gott vännen min Kramis /Stina

britt sa...

Hej vännen, otäck dröm men den slutade ju bra. Drömmer ibland samma dröm hela tiden så egentligen borde man tyda vad det står för. Hoppas allt är bra med dig. Ang rabatterna så har det tagit tid att få dem fina. Om man är osäker låt det växa upp ett tag och sedan gallra ur. När man vet vad som är växter och vilken plats de ska stå så lägg på ny jord och lite täckbark så håller de sig fina.Vilka underbara magnoliaträd du har, jag sitter och beundrar dina bilder. Ha det bra vännen. Kram Britt

Gisan sa...

Jag har ingen ytterligare tolkning att komma med än de många kloka som finns här ovan. Men det var ju verklgien tur att det bara var en dröm. Kramar...

Unknown sa...

Har ju läst lite i din blogg till och från..om och hur du har det..någelunda i allafall..så din dröm för mig känns som att du nu struntar i hur motigt det kan vara..alla trassel med F-kassa..m.m.Att du tar strid..att du fått orken att säga ifrån..nu räcker det! MIN tolkning alltså..men som sagt egen tolkning kommer du nog fram till..tror att det växer fram.
Skickar mågottkramar:)

StinasLoppis m.m sa...

Hur var det att använda spikmattan ? Önskar dej en fin helg här ösregnar det Kramisar /Stina