onsdag 27 maj 2009

Shopping

När vi körde för att shoppa i förrgår så var jag alldeles förundrad över hur fint det var längs vägarna, blommande syrener, gullregn, kastanjer och andra träd och buskar. Sen tänkte jag på hur glad jag kan vara som kommer så snabbt till Köpenhamn, det tar ungefär tjugo minuter till Svågertorp och sen ungefär tjugo minuter med tåget och så står man mitt i ett härligt Köpenhamn.
Det är kortare tid än det tog för mig när jag pendlade till Lund när jag studerade.

Jag hann bara med Plantagen och där tog det ganska lång tid, jag gav upp när min man blev så trött. Hemma är det han som jobbar och orkar en massa och jag som är trött. När vi handlar så är det tvärtom jag som orkar och han som är trött. Jag hoppas inte FK läser detta för då drar de kanske in min sjukpenning, jag bara skämtar.

Jag köpte krukor, Magnoliabuskar och lite mer smått och gott.
Nu har jag köpt plantor och blommor på loppis, det blev persemon, rubeckia, löjtnatshjärta, tremastare och någon lilja. Sen köpte jag tagettes, lobelia och petunior billigt på Jem och Fix, och så hängpetunia, lobelia,tobaksplanta, margerite och pelargoner på torget. Nu står det i trädgården och ska planteras.
De flesta tagettesen ska jag sätta på min fars grav, där behövs lite tåliga blommor.

Förut shoppade jag mest kläder, nu har jag blivit besatt av blommor. Besattheter kommer och går, kan möjligen kallas mani.

17 kommentarer:

Gisan sa...

Mani på blommor låter som en mycket hälsosam och vacker mani. Kramar...

Bloggullet sa...

Till Gisan.
Jag håller med.;0)Det var fint sagt.
Kramar

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Ha,ha de e roligt att snöa in på vissa saker ibland !!
Det gör jag ofta och gärna och blommor och växter e väl till för att frossas i !
Kram!

Annela sa...

Det är bra för själen att pyssla med växter. Och nu har du ju lite att pyssla med...=)

sickan sa...

Det är så himla kul att flanera i det stora växthus varuhusen.

Där finns så mycket VILL HA saker :)

Det är nog den enda affären jag kan vistas i utan att bli tokig.
Det är ju lite yta där så det blir inte så trångt.

Ha en bra dag!
kramen!

Gullan sa...

Det är vare sig besatthet eller mani.....det kallas att vara KVINNA ;)

Växter ja......
Jag bor ju i lägenhet så jag har ingen trädgård att pyssla med, och dom tre stackars förskrämda växter jag iaf någotsånär lyckas hålla liv i här hemma gör då ingen människa glad.

Sen jag flytta hemifrån när jag var 18 har jag bott först i en etta i tolv år, och nu i min tvåa i tolv år.
I min etta hade jag breda (eller heter det möjligtvis djupa?) fönsterbräden och mina fönster gick utåt. Så när jag flytta hit hade jag massor av riktigt stora växter i riktigt stora krukor.

Den här lägenheten har så smala så smala fönsterbräden så majoriteten av mina blomkrukor gick inte att ställa där överhuvud taget. Lägg därtill att mina fönster här går inåt och du förstår dilemmat :(

Till skillnad från min etta så ligger dock denna lägenheten på översta våningen och är ljus, så det går ju bra att ha växter inne i rummen (vilket inte gick i min mörka etta), men VAR skulle jag ha dom inne i rummen då?! Har ju inga direkta utrymmen för att ställa blomkrukor på. Så en efter en börja växterna tyna bort för att mitt intresse för att sköta dom blev sådär.

Växter gör så mkt för ett hem! Så nu är min tanke att så fort jag fått ordning på lägenheten och har råd så ska jag köpa vad jag behöver för att göra bredare fönsterbräden, och sen ska det shoppas blommor!

Förvisso kommer jag ändå få flytta in blommorna i lägenheten på somrarna då jag oftast måste ha öppet alla fönster ganska mkt, men det blir ju ändå bättre (och ser trevligare ut) när man kan ha blommor i fönstren.

Jaja, DET är som sagt ett framtidsprojekt och vi får väl se när DET blir av......

Blåser det lika mkt i Skåne som här på bästkusten?! Här är så kvavt och instängt i lägenheten trots att alla ventiler är öppna för jag kan inte ställa upp fönstren när det blåser så jäkla hårt :(

Hoppas su får en fin dag!!

Kramis!

a sa...

Måste vara härligt att bo för det första i Sydsverige, för det är så vackert, och sedan så nära Danmark som är som "utomlands" den är mer europeisk land än någon annan av Nordens länder.
Man orkar olika saker i olika perioder i livet. Jag har ingen shoppingork till exempel just nu... skulle behöva åka till Maxi för att handla toapapper och sköljmedel... kanske blir det på eftermiddagen...
Ha en skön dag idag!!!
Kramkram

Jenny sa...

Härligt det låter när du skriver om alla växter!
Jag behöver gå ut (i stormen) och plantera mina stackars pelargoner och margueriter som står i ett mörkt garage, men blåsten här tar lixom "udden" av det sköna i att plantera i dag...Hmmmm..
Undrar om dom klarar sej en dag till?

Haha...har du också en karl som fort tröttnar i affärer??
Det gör min med...om det inte är Clas ohlsson förstås!

Kram, Jenny(-:

Lilla Rummet sa...

Vad mycket härliga växter du köpt, vad fint det kommer att bli hos dig. Mani på blommor är bara hälsosamt, då har jag det också för jag älskar att köpa blommor, det ger så mycket glädje.
Ha det gott vännen.
Kramiz Britt

Moonrose/ Vonneli sa...

Blommor och växter, visst är det underbart, naturen är vacker, så mycket fint att skåda utmed vägarna.
:-) Kul att pyssla med, att plantera och fixa och dona med nya blommor.
Balsam för själen att titta på alla dessa underbara blomster.
En härlig mani....
Dax för mig att åka iväg och hitta härliga blomster till mina land också och förgylla trädgården lite.
Önskar dig en härlig dag!
Kram
Ha det gott!

Anonym sa...

Vad häftigt att ha så nära till Köpenhamn!!
Jag har nog mani på blommor jag med, jag planerar för fullt i min rehabträdgård. Jag visar och sambon gör *S*
Jag ska ansöka om sjukersättning, inväntar bara papper från läkaren. Det är märkligt att det ska vara så mycket prestige i allt jämt. Att man ska få kämpa så hårt att man blir ännu sämre, allt finns ju svart på vitt, så jag vet inte vad de väntar på, mirakel?
Men men, man ska nästan vara frisk för att orka vara sjuk...

Önskar dej allt gott!
Kram Maria

Afrodite sa...

Vilka härliga manier du har tjejen! =)
Fint kommer du att få oxå! Kram på dig!

Pärlan sa...

Nu har du mycket att stå i.
Blommor är härligt, kan inte låta bli att handla.

Önskar dig en skön kväll
Kram

Galleri Dalhem sa...

Besatthet är ju ett ord.
Kanske kan bytas mot Livsenergi !
...och jag är sån, när jag finner glädje i livet : jag brinner för min uppgift.
Framåt Marsch !
Brinn !

Anonym sa...

Klockrent fungerar bloggen idag för mig, inga problem alls. Helt otroligt, vad har gjort? ställt blommor vid datorn? ;)

Hade också min sticklings-blommor-frö mani i år och jag blir så glad, så glad av allt jag ser i växthuset.
När nätterna inte är så kalla längre ska allt ut i krukor och det som ska föreställa rabatter.

Ha en trevlig kväll / kramis

Marie//Tekla Maräng sa...

Oj hoppas att inte jag har smittat dig allt för mycket med denna mani som jag också lever med, ack ja.
25 000 för ett par skor?
Ja jisses...
Kan bara säga att livet är orättvist många som knappt har pengar till det nödvändiga!
Kram:)

Unknown sa...

Ja man kan nog bli besatt av allting,men det är ju inte så dumt att vara besatt av blommor!=)

Oj,så mycket fina blommor du köpte blir nog vackert i eran trädgård!
Ja tur att inte FK ser dig när du är i shoppingtagen,hihi.Jag gillar också att shoppa!

Du målar upp en blomstrande och grönskande vacker bild av din del av Sverige söderut det låter härligt!

Ja det är fint att det är sådana skillnader på naturen i Sveriges avlånga land!Men nu tror jag knappast mina ögon...först så regnade det men nu så SNÖAR det,hu vilket väder!!!

Man får nog sitta inne i värmen idag.=)
Kram Maria