söndag 3 maj 2009

Idag är det den tredje maj

Idag gick jag upp vid sju och har nu suttit länge vid datorn och läst era bloggar. Nu ska vi snart städa, vi har städdag på söndagar.

Sen ska jag ut i trädgården och fortsätta jobbet jag började med igår.
Jag gick ut i trädgården för att njuta lite och upptäckte ogräset som invaderat rabatterna som en ogräsarmé. Det behövs nog tunga vapen för att övervinna det kriget, det blir nog knappast någon vapenvila under sommaren.

Igår rev, slet och drog jag och fick ut massor med känslor, och kände mig nöjd efteråt. Om man har överskottsenergi, känner sig frustrerad, ilsken eller glad så är det bara att bege sig ut i trädgården och köra igång.

Dock får det vara lite ogräs om jag ska kunna njuta ordentligt, annars blir det bara stressande. Jag märker att jag ofta beskriver naturen i militär termer, lustigt för blommor och militären är ju totalt motsatta saker.

Jag ska snart ägna mig åt det härliga nöjet att besöka en plantskola eller handelsträdgård för att köpa buskar och blommor, ofta vill jag köpa massor även om det blir mer att sköta om.
Jag såg apelsintimjan på torget häromdagen, jag skulle vilja ha en riktigt doftande örtagård som de hade vid klostren där jag kan njuta.

2 kommentarer:

UllaJohanna sa...

Min granne och jag var i stan igår och då passade vi på att handla lite... Hittade en timjanplanta som luktade så helt underbart... Köpte ingen nu; det får nog vänta lite. Tror att jag måste ta tag i mina krukor och grejer och fixa lite först... En annan dag ;-)!

Din vinst är förresten färdig att skicka!
Fattas bara en liten adress :-)!

Kramen!!!

Anonym sa...

Vi har handlat så mycket att jag behöver ett nytt litet växthus (himmel vad kul det är och det fungerar faktiskt).
Nu trängs fröer och småplantor därinne, så vi får bygga till ;)
Ja, ju mera man äger desto mera finns att köpa, helt klart :)