fredag 29 maj 2009

Trafiken och psykvården

En reflektion bara som gör mig ledsen och upprörd.
Att det avlider fler personer genom självmord än genom trafiken kan man knappast begripa eftersom det görs och satsas massor på att förbättra trafikmiljön, och så lite på att göra psykvården bättre. Ändå är detta en plågsam sanning.

Jag blir lika förvånad varje gång jag läser statistiken angående detta och begriper inte varför det satsas så lite på psykvården. Överallt förbättrar man trafiksäkerheten och bygger om vägarna, och det är ju bra för oss alla.

Ändå borde ju psykvården prioriteras och människor med psykiska problem få relevant vård, både förebyggande, under tiden man är sjuk och det kan ju vara hela livet för många. Då hade vi kanske förhindrat att många anser att ta sitt liv är enda utvägen och många av oss hade kanske fungerat bättre i samhället.

Så fick jag ur mig det med.

21 kommentarer:

hugan sa...

Jasså det var märkligt! Och så hemskt. Tänk vad det finns mycket som aldrig riktigt kommer fram...


På tal om listor i ditt förra inlägg; Jo jag har listor! På lite av varje, allergimedicin, vilka som funkar, inhandlingslistor, att göra listor!! Det funkar som morot för att få trista saker gjorda!
Ha nu en fin helg!

oumberligating sa...

Jag håller med dig om att det är katastrof precis som sjukvården i övrigt idag! Du har kanske tittat på min andra blogg www.jernsaxen.blogspot.com det är ganska många läsare dagligen ibland, igår 50 stycken men få kommenterar och de som skriver gör det ofta via mail istället, går lika bra det för mig personligen, men det sorgliga är då att "lidandet" inte riktigt syns utåt i den grad som jag skulle vilja att det gjorde just för att belsya problematiken. Min erfarenhet sedan jag startade upp Jernsaxen bloggen är ju att folk mår ännu sämre psykiskt än de gör fysiskt. Jag vill gärna ha in några länkar på den bloggen om du har några bra om psykiatri så skicka dem till jernsaxen@live.se eller gör en kommentar!
Som sagt det är helt katastrof att man satsar mer på trafikdöd än självmord, precis som om de som tar livet av sig vill dö, undrar om politikerna inte har förståt att människor orkar inte leva men de vill inte dö för det!
Viktiga saker det här och jag läser alltid i din blogg ska du veta vi har ju hört av under långtid fast inte riktigt lärt känna "varandra". Du får så många bra kommentarer och jag har ofta inget att tillägga, men idag skriver jag lite längre för att understryka hur viktigt det du säger är! Hoppas du själv mår någorlunda idag, ha det så bra som det någonsin går, så ska du ha en fin Fredag och en skön helg!
Stor Kram ifrån Peter som nu skriver ifrån en blogg som gör att jag "står ut"(ler)!

Peter Olofsson sa...

Hej Peter igen här! Nu har jag bestämt mig det blir lite vardagspsykologi på jernsaxen också från och med nu! Vad tror du om det?
Kram ifrån Peter!

Anonym sa...

Egentligen har jag ingen kommentar utom.... du har så rätt så.
Även det som "oumberligating" skrev, en katastrof precis som sjukvården i övrigt!"

Precis så är det och ändå läser man oftast: vi har en bra sjukvård.

Och vilket lands skilvård jämför man med då?
Förbannad blir man bara.

Ha en trevlig kväll :) kramis

Maria sa...

Det är bra! Ut med skiten bara! Det borde komma fram på något sätt hur förbannat orättvist det är. Det borde satsas minst lika mycket på psykvåren. Häromdagen tänkte jag lägga in mig och igår pratade jag med min terapeut som sa "Du skulle nog inte må bättre av att vara inlagd så som avdelningarna ser ut idag". Så inte ens hon som psykpersonal tycker att vi har en bra psykvård, då är det väl ändå nåt stort fel??? Uscha. Blir bara arg när jag tänker på det för det finns människor som väljer att avsluta livet bara för att hon/han inte kan få den hjälp hon/han behöver. Och dessutom så är det inte alltid som det behövs så ofantligt mycket hjälp. Det kan räcka med att någon ser och hör och bara finns där.
Kram

Tankevågor sa...

Vill bara säga att jag håller med dig. Visserligen vet jag ingenting om hur det satsas på trafiken men jag VET att psykvården kan se katastrofal ut.... i alla fall här i Stockholm.
Inte verkar det som det satsas på medel och personal alls i den vården varken i storstäder eller övriga landet.
HUR länge ska detta få pågå?
När ska ansvariga politiker begripa det här?

Önskar dig en fin helg!
// Lisbeth

paula sa...

jag håller med dig
det är så hemskt med denna sjukvår det är så många där ute som mår så dåligt och inte får någon hjälp
ha en bra helg
kramiz

Anonym sa...

Ja man undrar verkligen varför beslutsfattare är så rädda för att möta mänskliga behov och hellre snöar in på "ting" och statistik...
Trevlig helg!
Kram

a sa...

Det är sorgligt att så många tar livet av sig. Jag tror tyvärr att det räcker inte att bara förbättra sjukvården utan det handlar om hela samhället. Vi måste få till ett mer humant samhälle att leva i. Många utav människor som till slut tappar hoppet har under en längre tid haft "massa problem" som har sugit alla krafter. Det är jobbigt att behöva uppleva sådan maktlöshet som många gör idag med alla instanser med sina hårdare och hårdare regler. Arbetslöshet, tuff ekonomi etc... det är där det hänger. Det har blivit ett så hård klimat.
Önskar dig en fortsatt skön fredagskväll och trevlig lördag!
Kramkram

CharmKatti sa...

Ja visst är det så. Trist är det.
men kan det ha att göra med att det rä så att många som tar sitt liv inte har kommit i kontakt med vården? Kankse man inte tycker det är någon mening?

kram
Katti

Bloggullet sa...

Till Huga.
Jag har inte hunnit göra någon lista än.
Ha en fin helg.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Peter.
Tack för ditt långa inlägg om viktiga saker, jag ska gå in på Jernsaxen.se
Och det är bra om du skriver om psykologi där, det behövs.
Och det är så kul att vi följts åt så länge.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Kristallina.
Jag tror att vi kanske en gång hade en bra sjukvård här, sen har nog många länder gått om oss. Så jag undrar vilket land som egentligen har sämre sjukvård än vi? Om politikerna jämför oss med u- länderna, då får vi nog bra resultat. Dock ska vi ju jämföras med länder som liknar oss.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Maria.
Jag håller med dig. Ofta skulle det kanske bara behövas någon som lyssnar, förstår och bara är där när det är jobbigt.Jag har en dröm om hur det skulle kunna se ut som skulle kunna realiseras om det satsats resurser.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Londongirl.
Här i Skåne är psykvården usel, det är nog så i hela Sverige. det är trist.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Paula.
Just idag är det nog många som behöver hjälp.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Tellusse.
Kostar ju pengar att prioritera människorna här i samhället, så då leker politikerna hellre strutsleken.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Heidi.
Jag håller med dig totalt om att det är samhällsstrukturen som gör att folk mår sämre idag, många är ju drabbade av sjukskrivningar, arbetslöshet och hot om försämrad ekonomi. Och människornas behov och önskningar prioriteras inte, vi behandlas som saker som ska kosta så lite som möjligt.

Jag tror att många är svältfödda på omtanke och humanitet från samhällets makthavare.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Katti.
Jo, det stämmer nog att folk inte ens känner att det är lönt att kontakta psykvården och då är det ju skrämmande.
Kramar

UllaJohanna sa...

Viktiga saker du tar upp!
Och att det är så här är så himla svårt att förstå...
Undrar om dom som har beslutat om psykvården inte har någon i sin närhet som drabbas? För det är väl så, att dom som aldrig har varit i den situationen att dom behöver hjälp från psykvården, kan inte förstå vad det innebär att vara drabbad.

Kramen till dig!

heavenandearth sa...

Javisst är det hemskt att självmorden ökar!
Speciellt bland ungdomar!

Pratade faktiskt om detta häromdagen...
Beror det på att "man" verkligen mår sämre nuförtiden?
Eller att det uppmärksammas med i media? Är det för att vi föräldrar, familjer inte har tid för våra barn o familjemedlemmar nuförtiden?
Tvånget att bägge föräldrarna behöver arbeta mer o mer för att kunna klara tillvaron, så att umgänge o fritid helt enkelt inte orkas med...?
Är pressen i samhället hårdare?

Skuille nog vilja svara JA på allt detta! Sen tillkommer så mycket mer...

Det är ett stort o tungt ämne som verkligen behöver uppmärksammas!!!

Oj, det här blev några rader!!
Men jag känner engagemang i saken!

Hoppas att du haft en positiv dag o känner av vardagsglädjen! Den som är så viktig för oss långtidssjuka!

Massor med Kramar till dig!

Appropå blommor förresten:
Jag fick massor av Lobelia o Pelargoner av syrran! Några tomater o en ... hmm.. klocka.. kanske hette den Klockranka.. en liten miniPetunia i vitt oxå! Hon jobbar i ett växthus och ibland håller inte alla växter kvalitén för att säljas o då kan hon få dom!!! Yiippie, säger jag då!!!
Vad mycket skoj du handlat förresten!

Kram igen!
Iréne