söndag 31 maj 2009

Jag längtar efter lust och fägring

Så "Svitt ja e på redi skånska" . Nu är det hett så dörren får stå öppen.

Jag längtar till att vi ska resa till Varberg om fjorton dagar, det ska bli så härligt att komma hemifrån några dagar. Eftersom vi då ska till Ullared för första gången så gäller det att planera så det blir avkoppling,promenader och samling av energi i fin miljö, samtidigt som vi ska ge oss in i ett stressigt köpgetto. Jag måste planera så det blir i rätt följd.

Vi ska bo på hotell och jag har redan bokat ansiktbehandling. Jag ska under de dagarna neka stress, andas in luft, njuta, släppa funderingarna på elände och problem. Resultatet av försöken att leva i nuet får jag summera när vi kommer hem.

Min man anser att vi ska resa utomlands en vecka för att koppla av, jag vill stanna här i Sverige. Helst skulle jag vilja bo i en stuga på Österlen ett tag, dock går det knappast med min ekonomi.
Jag får nog nöja mig med dagsutfärder på Österlen, nu frestar turistbyrån i Simrishamn med massor med erbjudande med blommande äppleträd, trädgårdar, god mat och en hisnande ljuvlig natur. Jag längtar, jag vill dit nu. Jag vill ge mig hän i sommarens famn, in lust och fägring.

Nu när jag läste den här texten för min son sa han att det lät som filosofi, en komplimang som duger som mors dagspresent.

14 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Vad härligt det låter med resan. Och Österlen..älskar Österlen. Det kan ju vara minst lika fint att gå där och strosa över dagen:)
Kram Lallis

StinasLoppis m.m sa...

Ja det är synd att ekonomin ska styra allt vad vi vill göra ,o är man sjukpensionär så e de inte mycke man får . Kramisar/Stina

Afrodite sa...

Åh, vad det låter mysigt! Det är ju mitt grannskap...=)
Nästan den bästa morsdagspresenten du fick! Ett sånt statement från sonen är ju oslagbart!
Tyvärr blir det inget resande här iår med min fattiga studentkassa...=(
Kram och ha en fin måndag!

UllaJohanna sa...

Det är nog många som styrs av ekonomin nu :-(... Men en kortare resa i Sverige kan ju ge minst lika mycket som en utlandsresa...
Har inte varit iväg på semester sen jag skilde mig för snart tjugo år sedan, kassan har liksom varit rätt skral.
Men mina "hemmasemestrar" har inte varit dåliga dom heller :-)!

Visst blir man jätteglad över sådana kommentarer från barnen?! Vid sådana tillfällen har man rätt att vara "mallig" ;-)!

Kramen och ha en fin början på veckan!!!

alvan sa...

Hej jag håller så med dig!
Allt vackert omkring mig får mig att bara vilja njuta av det, allt! Känna hur livet rinner genom blodet. Minsta vindpust, alla dofter, hur gräset känns under foten... åh... om man bara kunde njuta mer!

Vi får hoppas på att vi får in massa sommar i våra lungor och sinnen snart!

Stor kram
A

Ingela sa...

Jag tror det viktigaste är att man kommer iväg och får miljöombyte. Om man inte har så mycket pengar så tror jag mer på ett par kortare resor eller utflykter i närområdet än en superdyr utlandsresa. Det viktigaste är nog att man får nya intryck och se något nytt.
Dessutom, Sverige är egentligen fantastiskt vackert med sin naturliga grönska. Söderöver är ju det mesta ofta ganska brunbränt och torrt om man inte håller sig till de bevattnade turistområderna.
Kramen

Cina sa...

Låter som du har en mysig trevlighet att tänka och längta till! Varberg! Det låter härligt!
Österlen är ett trevligt ställe att vara på. Det finns många trevliga, mysiga vandrarhem och bed&breakfast som faktiskt inte behöver bli lika dyrt som att hyra en stuga. Men dagsutfärder är inte att förakta! Det är mysigt med miljöombyte ibland!

Bloggullet sa...

Till Lallis.
Jag älskar att strosa runt på dagsutfärder för det är ändå skönt att sova hemma.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Stina.
Ekonomin blir sämre för mig när och om jag får sjukersättning än vad den är nu, och det säger inte lite.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Afrodite.
Sonens beröm är så kul eftersom det är spontant och sant. Vuxna har mer tendens att ge vita lögner.;0)
Studielånet är inte något att hänga i julgranen.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Uffematten.
Jag är ju hemmakär och trivs med min egen säng och mina rutiner. Dock är det skönt att komma iväg lite så man har något att minnas under vintern.

Du verkar ha det så skönt där du bor.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Alvan.
Jag känner som du, det gäller att passa på och njuta.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Ingela.
Jag älskar svenska sommaren och vill inte resa ifrån det jag längtat efter så länge.

Så dagsutfärder ger miljöombyte och ibland kan man sova över en natt någonstans, det räcker för mig.;0)
Kramar

Bloggullet sa...

Till Cina.
Jag har rest runt på Österlen länge och ändå inte kommit till de där guldkornen, det kanske blir i sommar. Att bara åka runt där är så skönt.
Kram