fredag 24 april 2009

Om psyk igår

Jag har glömt att berätta hur det gick på psyk igår. Jag bestämde mig för att jag ville ha sjukersättning och läkaren ska sända in papper till FK, och jag ska sända in min ansökan själv. Sen får man hoppas att FK går med på sjukersättningen för jag har hört om personer som blivit nekade trots att de haft läkarintyg på att de inte kan arbeta.

Hur det blir om jag blir nekad det vet jag inte, om jag då hänger i luften på något sätt eller får fortsätta min nuvarande sjukskrivning.
Det diskuterade min man och jag igår eftersom det handlar om ekonomin. Jag får ju även lägre sjukersättning än vad jag har när jag är sjukskriven, så det kommer att bli jobbigt att klara sig ekonomiskt. Dock får jag bita i det sura äpplet för det känns knappast som om jag har någon valmöjlighet.

Nu gäller det att vänta tills FK tagit beslut och får jag avslag så överklagar jag. Och det kommer nog att bli en pina.Så det går inte att röka någon fredspipa med FK än.

Jag pratade med läkaren om att jag behöver samtalsterapi,har ju inte haft något sådant de senaste fem, sex åren. Jag behöver någon som tar tag i den röda tråden och trasslar ut och får ordning på min trasselgarnshärva av upplevelser, känslor, rädslor,problem och minnen.

15 kommentarer:

Bloggblad sa...

Fy fasen så tufft. Hade du bott här hade jag kunnat tipsa dig om en kbt-terapeut som tar emot privat till ett mycket humant pris.

Anonym sa...

Då är du i min situation nu då:(
Jag vet inte heller hur det går...
Jag kan INTE arbeta klarar inte mera än aktivitet på 6 tim i veckan och AF vill ha 10tim..Så det är kört...Orkar inte ens ha kul i 6tim /v..Och då är det ju inte arbete som kanske är lite tråkigt:(
Usch det är sååååå påfrestande allt detta men vi hänger på...
Jag har mycket sorg och försöker leva med den och minnen ..Inte så lätt..
Jag fokuserar mycket på det positiva men det har vi ju pratat om tidigare ..
Har tyvärr haft värk vecka :(
Ha en trevlig helg Kram Jenny

thebromanders sa...

Hoppas det ordnar sig med samtalsterapi. Jag kan förstå att det skulle vara väldigt givande och viktigt!!

Pärlan sa...

Önskar dig lycka till för det kan ju vara svårt, man har ju hört mycket hemskt om FK.

Hoppas att du får den hjälp du behöver.
Kram vännen

Mina ord - min vardag sa...

Jag håller tummarna för dig. Men tyvärr så är det ju så att man kan vara skitdålig och inte arbetsför alls. Och bli sjukskriven, men så kan fk anse att man inte är så sjuk. Så man undrar hur fasen samhället funkar. Kram och ha en bra kväll.

Anonym sa...

Hoppas innerligt att FK inte sätter sig på tvären nu!
Hos oss är det nog lättare, det förstår jag när jag läser. Samtalsterapi borde varit självklart så länge som du har varit sjukskriven. Det är synd att det fungerar så olika i landstingen och kommunerna.
Man tycker det borde finnas gemensamma regelverk att följa.

Ha en bra helg och många kramar!

UllaJohanna sa...

Håller både tummar och tår för att det ska lösa sig till det bästa för dig!
En jobbig situation som så många befinner sig i...
Undras varför det inte görs en rejäl undersökning om varför det är så många som drabbas av utmattning och fibromyalgi (t.ex)... För något beror det på!!!
Men svaret kanske inte passar "dom som bestämmer"... Kan ju faktiskt vara så att det är hela systemet det är fel på (troligen). Och då blir det ju "jobbigt" för politikerna (som stundom drabbas av "en släng av utbrändhet").

Ha det gott i helgen med kalasandet och våren och allt!

Kramen!!!

Bloggullet sa...

Till Bloggblad.
Tack, så trist att jag inte bor närmare dig.
Kramar

Bloggullet sa...

Till JennyRingblomma.
Trist att du har värk.
Vi är nog i samma situation nu, det är att vänta tills de tar beslut.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Mz.olsson.
Jag hoppas det med, tror det är hjälper.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Pärlan.
Tack för ditt stöd.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Sivan.
Tack. Nu är det rörigt när det gäller FK.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Marskatten.
Jag håller med dig totalt. När man är sjukskriven borde de resurser som behövs sättas in så man blir frisk snabbare.
Kramar

Bloggullet sa...

Till Uffematten.
Tack. Håller med dig. Om det gällt politikerna själva så hade det nog blivit andra bullar.
Kramar

skimmer sa...

Notera att om du får sjukersättning kan/ska du söka bostadstilägg för pensionärer som kan täcka en del av hyran ,

sen finns ju AFA AMF och andra försäkringar som du kanske har rätt till.