tisdag 4 november 2008

Teknikens under

Att blogga är roligt, att sköta tekniken med att lägga in bilder, pinga osv. är jobbigt. Jag önskar att någon kunde göra det åt mig, eller lära mig det ordentligt.

Jag fick in en upp och nervänd katt nu i bloggbilden, ska välja en gulligare sen när jag orkar fortsätta krångla med tekniken.

Idag är det disigt här i Skåne, jag längtar efter jul för alla stakar, ljus och krimskrams, tomtar, och julsaker piggar upp i tristessen. Det är härligt att göra ordning hemma nu till första advent, jag vill göra fint i fönstren och sätta fram ljusstaken med de levande ljusen. Advent är ett av de finaste ord jag vet, och jag älskar Viktor Rydbergs Tomten. Hela julkänslan är liksom komprimerad i dessa versrader.
Ungefär som tavlan Skriet på ett gripande sätt representerar känslan ångest.

Nu låter det som om jag är världens julgalning, det är jag absolut inte. Det är vid denna tiden på året som julen står högst i kurs, när jag som mest längtar efter julstämning, pepparkaksbak, lucia, slå in ljuvliga julklappar, dricka glögg, och frossa i jul helt enkelt.
Nu när julsakerna just ställts upp i affärerna är jag som mest köpbenägen och trånar efter allt som blinkar, gnistrar och ger julkänslor.

Sen tröttnar jag alltmer på julen, står ut fram till julafton, sen brukar jag vilja kräkas över hela julfjantet.

Inga kommentarer: