söndag 13 december 2009

Tankar i juletider

Nu är det bara elva dagar till julafton och arton dagar till nästa år. Under dessa dagar ska vi hinna med allt julstök och högtidligheter, på något sätt har jag kommit lite ur julstämningen, ska försöka arbeta upp det med bakning och julgran och julklappsköp.
Min energi är knappt på topp just nu, dygnet har blivit flexibelt, sover ibland på dagen och är uppe på natten och det känns rörigt.

Jag får någon sorts ångest under denna tiden på året, det ökar ändå tills det blir nästa år. Sen är det som en lättnad när man kommer till januari.
Jag skrev om denna ångest förra året här i bloggen så det känns som det bara är att kopiera det inlägget, känslorna kommer i repris.

Nu är det Lucia och det är så berörande med dessa fina sånger. Just nu singlar de första snöflingorna ner. Tänk om vi kunde få snö till jul.

Hur ska ni fira jul?

16 kommentarer:

Bibban sa...

Glad Lucia på dig;))
Kram

Tina sa...

Hej vännen!!!
Du har så rätt.. denna juletid är inte alltid vad den borde vara. Många måsten & mycket känslor som svajar.
Inte bra när man vänder på dygnet vännen, hoppas du snart finner tillbax till dygnsrytmen!!
Hoppas du haft en bra helg & att du får en underbar Måndag!!
Kram Tina
Ps. Måste bara säga att jag älskar ditt ärliga sätt & att du väljer att dela med dig av det!!!!!! Ds.

Nina sa...

Tror att jag och Jägarn blir ensamma på julaftonen och juldagen, sedan åker vi till hans syster och är där i tre dagar.

Lenas Värkstad sa...

MIna barn kommer till mig och äter mig ur huset! Nej, så illa är det inte, bara nästan. Har sagt ifrån hemtjänsten från den 22:a till juldagen.

Det stämmer med ångest inför storhelger! Man MÅSTE HA ROLIGT!!! Och har man inte det så är det något fel på mig. Det börjar egentligen redan idag och stegras fram till nyårsdagen. Trettonhelgen är som en vanlig helg fast mitt i veckan.

Ha det så bra som du kan i alla fall!!

Afrodite sa...

Usch, det är jobbigt det där med ångest! Hoppas du får bukt med det och kan njuta av en fin jul! =)
Jag skulle egentligen haft hela släkten här hemma på julfirande, men pga mitt uppsatsarbete blir det hos mamma istället. Tur att hon kunde vara stand-in...=)
Kram och hoppas att du får en bra vecka!

Anonym sa...

Usch, ja, ångesten är så välbekant. Jag är fruktansvärt stressad inför julen, just för att man förväntas vara så glad och trevlig, det är familjetraditioner hit och dit..
Hoppas din jul blir fin!

Miriam sa...

Vi ska vara ensamma i år min man och jag och sonen. Det ska bli skönt. Vi ska göra vårt eget lilla julbord och bara njuta. Hela släkten kommer den 22 för att fira sonens 20-års dag så det blir släktkalas i alla fall.
Hoppas du kan njuta!

Tankevågor sa...

Visst kan den här julhelgen vara stökig känslomässigt sätt för många...

Själv försöker jag ta det så lugnt som möjligt. Vill försöka få till det där med stunder av lugn och ro.

Lite knepigt är det att äldsta sonens sambo är så himla kattallergisk så vi kan aldrig fira julen här hemma hos oss helt och hållet. (Vi som har plats och allt)
Vi åker dit på julafton med yngre sonen och firar lite och får gosa med lilla barnbarnet och sen åker vi hem igen och yngre sonen bor kvar hos oss några nätter innan han åker hem till sitt igen.

Jag hör till dem som tycker det är avkopplande att baka och laga mat så det gör jag gärna till jul...men städa är bara så tråkigt. Det får någon annan göra. ;-)

Hoppas din julstämning infinner sig snart och att det blir en fin helg för dig!
Kram
Lisbeth

S sa...

Jag tar julen så avslappnat jag kan, annars blir jag helt sönderstressad. Firar lite i förskott hemma hos min yngsta son, med bara honom, hans tjej, äldsta sonen och hans tjej, samt min man. Det är perfekt för mig. Så får man några dagar hemifrån, får bo på hotell som jag tycker är kul, och så träffa bara dem man tycker mest om och inga jobbiga avlägsna släktingar. ;)

Stor kram på dig!

Anonym sa...

Nyår för mig har också inneburit ångest. Precis som om allt skall försvinna på något sätt. Har alltid haft sån känsla innan tolv-slaget. Men samtidigt är det så skönt att vända blad, börja om på ny bana igen.
Julen däremot är jag enormt barnsligt förtjust i. Värmen, god mat, familjen, alla ljus och Kalle Anka.
Kramar i mängd.

Tussegumman sa...

Det blir en lugn jul med nära och kära. Jag tar vara på det om är positivt av julen. Hatar julstressen i stan. Har köpt mycket på nätet så att man slipper att trängas i köer. Det skall bli en lagom jul inte en jul med ont i magen pga allt för mycket blandning. Önskar dig det bästa av julen/Kramar Tussegumman

Unknown sa...

En stillsam Jul blir det här.

Kram från Eva

Torilpia sa...

Jeg har heldigvis sluppet unna angsten i tilknytning til jul og årsskifte. Men at jeg er mye mer stresset enn ellers - det er sikkert. Det blir lett at jeg krangler med mannen i mitt liv og ting blir snudd opp ned .. men så går det seg til igjen og man snur tilbake .. enda mer stress.

Håper du finner roen og klarer å kose deg i jula - klem!

Lilla Rummet sa...

Hej vännen! Hoppas du kan vända tillbaka dygnet så att du inte blir mer stressad av allt som skall göras.
Vi skall vara hemma och ha folk hemma både julafton och annandagen...jobbigt men kul att träffa nära och kära.
Och snö har vi fått i massor och skall tydligen vara över jul.
Ha de gott
Kramiz Britt

Cina sa...

Ja, det är kämpigt när stressen gör sig påmind. Och ATT det ska vara så svårt att stå emot?! Här ska firas jul utan barnen, det är så vartannat år för mig, jag har väl vant mig. Det blir ju en annorlunda, bra jul. Lugnt och skönt. Till nyår kommer alla ungarna till mig och det känns härligt att se fram emot det! Och skönt, för julklapparna kan jag ju handla i mellandagarna! Inte dumt alls!
Ha det gott!
Kram!

Bloggullet sa...

Till Er alla.
Tack för att ni berättat om era jular och för er uppmuntran.
Kram