tisdag 2 februari 2010

Upprörd, frusterad, trött

Nu är jag upprörd så jag ska berätta om det här även om jag knappast orkar formulera mig i rena ilskan.
Det handlar om apotekets nya regler.

När det gäller läkemedel så har apoteket ibland billigare läkemedel som ska motsvara effekterna hos de dyrare och staten vill att vi ska välja de billigare för att spara pengar. Apoteket ska ge kunden det billigare om inte läkaren har sktivit på receptetet att läkemedlet ej får ersättas. För att slippa betala mellanskillnaden har jag varit noga med att läkaren skrivit i rutan om att mitt läkemedel ej får ersättas. Och detta beror på att jag provade det billigare och kände direkt skillnad, och läkaren trodde på mig och sa att många upplevde skillnader trots att läkemedlen enligt någon statlig bedömning ska vara likvärdiga.

Alltså kom jag till apoteket och skulle hämta ut mitt läkemedel och då säger apotekaren, eller vad de kallas, att det är nya regler som kommit i januari som innebär att mitt dyrare läkemedel inte längre ingår i subventionerna så jag får betala hela summan själv. Bara en ask kostade ungefär 800 kronor. Så jag är tvungen att ta det billigare om jag inte vill betala själv.

Jag säger att jag inte fått någon information om detta någonstans och hon verkar inte själv så insatt i det, så hon kunde inte svara på det.
Sen kan hon inte lämna ut något läkemedel alls till mig eftersom läkaren har skrivit att det inte får ersättas så då får hon inte ge mig det billigare.
Om jag inte själv betalar 800 kronor så får jag gå därifrån tomhänt.
Hon upprepar hela tiden att jag får tala med min läkare.

Just detta att jag får tala med min läkare gör mig desperat och frustrerad, just nu har jag ju inte någon läkare eftersom psykiatrikern jag hade har slutat och jag har inte fått någon ny, psykmottagningen här i stan är ju överbelastad och det är ett heltidsjobb att övertyga dem om att jag behöver en tid.

Så bara tanken på att jag inte får ut medicinen och problemen med psyk gör att jag skulle kunna explodera eller lägga mig på golvet tills någon bär iväg mig.
Jag säger åt henne att kolla om det kanske ligger något gammalt recept där läkaren inte har skrivit i att det inte får ersättas, och det ligger ett så jag kan få en ask.

Jag har en diskussion med henne om vad personer som behöver livsnödvändiga läkemedel ska göra om de kommer till apoteket och själv måste betala sin medicin för att läkaren skrivit i att det inte får ersättas och de inte får ut de billigare på grund av det. Då får de betala dessa dyra pengar eller gå därifrån tomhänta.

Nu är jag orolig för att ersättningsmedicinen inte ska ha tillfredställande effekt och skulle behöva tala med en läkare om detta. Och så får jag inte någon tid, hur långt ska de driva oss sjuka och fattiga i sin besparingsiver?
Jag orkar inte kämpa och bli arg och uprörd längre. För att orka vara sjuk i dagens samhälle så måste man vara frisk.

24 kommentarer:

UllaJohanna sa...

Hittar inte ord!
Förstår att du är väldigt upprörd, det verkar ju helt vansinnigt...
Har inte heller hört något om detta. Som vanligt väldigt dåligt med information när det gäller läkemedel.

Tänker på dig, vännen!
Var rädd om dig!!!!

Jättekram!!!

Bloggblad sa...

Helst ska man vara ung också...

Det är inte klokt, men skulle nån av de bestämmande komma på hur dumt det är, så ersätts de snart av nån ny.

Jag har erfarenhet av att det inom FK och AF hela tiden byts personal, så att man alltid får börja om från början. Säkert är det så på andra ställen också.

Hoppas att du får ordning på det hela!

S o F sa...

Suck! Är det konstigt att man blir trött!!?

Här kommer lite sympati-kramar genom cyberspace.

Ruta Ett sa...

Herregud! Kan de inte ge sig på nån annan nån gång än sjuka och arbetslösa?
Hur skulle det vara om de friska och rika fick utstå samma behandling som du just fick?
Eller om hela regeringen brände ut sig så att de fick uppleva samma helvete??
Men orkar inte men måste orka.
Jag säger som äldste sonen: Allt är prutt!!
Massa sympatikramar

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilka regler du hittar på.
Och läkare precis som du skriver tar ju en hel evighet innan man får tag i dom om dom ens är tillsatta.
Hos mig är läkartjänsten vakant så jag har fått vänta sedan första veckan i növember och ännu ej fått någon tid.
Men varför i allsin dar kan inte apoteket eller rättare sagt dom som bestämmer fatta att det faktiskt är skillnad även på likvärdiga tabletter. Har också märkt skillnad mellan dyrare och billigare sort. Det känns i hela kroppen att det inte är samma ingredienser-
Har inte heller sett den minsta information om dessa ändrade regler.
Kramar på dig min vän!
marie

Torilpia sa...

Himmel .. det er jo helt sykt .. og som du sier - man må være frisk for å være syk ..

I Norge har de nå store diskusjoner om økningen sykemeldte skyldes sykdom eller LATSKAP ..?? Om vi har dårligere arbeidsmoral nå enn tidliger etc .. Alle syke må fra mars av levere "meldekort" hver fjortende dag for å få penger - på lik linje med en jobbsøker ... Dette rammer psykisk syke og kronisk syke hardt. Som om man ikke har nok med å holde hjulene igang uten dette presset. Skulle man glemme å sende kortet får man ikke penger ..

Nei - jeg må slutte før jeg hisser meg opp for mye .. :o)

Føler med deg - og det er jammen på tide at det blir gjort noe veldig alvorlig ifht behandling av syke mennesker - vi kan ikke finne oss i dette.

Sender deg mange gode klemmer :o)

Roses & Angels sa...

Ja du vad ska man säga. SKA inte kunden själv få avgöra om man vill ha det billigare eller dyrare? min pappas mediciner ska inte heller bytas enligt läkaren men inte för en nu efter allt bråk fattar apoteket det. Den billigare varianten är inte alltid bättre för dom som behöver sin dagliga ack så viktiga medicin. Leker man inte lite med folks liv här, nej NU får det väl ändå vara nog med alla tokigheter. KRAM

Birgitta sa...

Hej! Tycker att det så många stelbenta måsten överallt. Jag tror det beror lite på vem man får som expidierar på apoteket. Gå till ett annat apotek, så kanske du träffar någon vettig människa där. Tål man inte en medicin ska man väl ha rätt att få det man måste ha. Hoppas det ordnar sej för dej.
Många kramar.
Birgitta

wingar sa...

Men herregud! Har det löst sig nu för dig då? Man kan ju bli galen med dessa regler och förordningar som finns nu.
De bytte ut min hjärtmedicin också till nån billigare sort,och det gick inte alls att ha den..Så nu har jag min gamla vanliga. Helt vansinnigt hur de håller på!
Många kramar
//Inger

Anonym sa...

Jag visste inte om det heller.
Låter helsjukt det här igen.

Ska leta och kolla om jag hittar information om det här. Mmmhhh...

Sköt om dig!

Bloggullet sa...

Till Allihop.

Tack för era kommentarer.
Jag har inte rett ut det än, måste ta reda på mer fakta.

Ni som fått den dyrare sorten, fick ni själv betala den då? För det skulle jag få göra.

Det kommer kanske att drabba många som inte hunnit upptäcka det än eftersom det just införts.

Ge mig sinnersro.
Massor med kramar till er alla fina.

S sa...

Vet inte vad jag ska säga... grrr... som om inte tillvaron vore nog krånglig redan.

På Apotekets hemsida står det lite om nya regler, men där står INTE att man ska betala om läkaren markerat att läkemedlet inte får bytas ut. Men det kan ju vara att informationen på hemsidan inte är fullständig. Adressen till sidan är så lång att den inte får plats, men gå till www.apoteket.se , Kundservice (menyn upptill) > Handla på recept (menyn till vänster) > Nya regler för utbytbara läkemedel

Som någon annan sa så skulle jag nog prata med någon annan på apoteket, alternativt ringa Apotekets kundtjänst (om det fortfarande är ett Apoteks-ägt Apotek och inte är något av de nya företagen på marknaden, då får man väl leta upp deras kontaktinfo. En jäkla djungel är vad det är.)

Anonym sa...

Jag vet, det är helt sjukt!! Jag råkade ut för samma sak själv för en vecka sen när jag skulle hämta ut medicin, 800 kr kontant eller alternativ medicin! Men jag orkar inte stri längre, jag orkar bara inte, jag orkar inte ens bli förbannad. Jag tog den alternativa medicinen som jag personligen inte tycker har samma effekt, men det är enligt apotekspersonalen bara inbillning har de sagt till mej *suck*
Så är man inte dum i skallen innan så blir man...

Personligen så har jag lagt ner allt, verkligen allt, för det är inte bara en myndighet att kämpa mot, det är flera och man är så svag inför dom. T o m läkarna bara suckar, vad ska de säga? De är ju helt överkörda de med.

De får driva mej vart de vill, för jag har gett upp. Fk trycker ner, Af lyfter upp och ger förhoppningar om något som kommer att bli väldigt svårt i längden.

Suck suck suck...

En liten styrkekram, om än så klen, kan du få, du är en riktig kämpe!

Kram Maria

hugan sa...

Ja vad kan jag säga? Bedrövligt är ett ynkligt ord i detta sammanhang..förstår din ilska.
Sänder dig en stor varm kram och hoppas att det löser sig illa kvickt!

Sickan sa...

Jisses vilken soppa det är överallt nu.

Ingen verkar veta vad som egentligen gäller!

OM det hade varit jag som blivit utan medicin och inte fått tag på läkare.

så hade jag parkerat mig på psykakuten tills jag fick ett recept med mig därifrån.

Kram på dig

Monet sa...

Det verkar helt vansinnigt med dessa nya regler.

Men det är faktiskt så att den "billigare" medicinen är hundraprocentigt exakt densamma som den dyrare. Den måste vara det och är det också, det är exakt samma ingredienser och får inte skilja sig på en molekyl.

Så om du inte haft föreskriften att läkemedlet inte får bytas ut hade du kunnat ta din billigare medicin och fått precis samma effekt som med den "dyrare". Apotekspersonalen har därför iofs rätt alltså när de säger att man inbillar sig. Men tankens makt är stor på samma sätt som placebo.

Jag bor i Frankrike och här är det samma sak. Enligt lag, säger vissa apotek, måste de erbjuda den billigare medicinen, sk. generika. Samma sak gäller här, ska man få ursprungsmedicinen skall läkaren skriva det på receptet.

Det som inte många tänker på är att de företag som lägger enorma summor på att ta fram nya läkemedel får svårare att göra det när deras patent på originalläkemedlen går ut och andra företag därför kan gå in och tillverka deras preparat och sälja till lägre kostnad.

Vill man stödja originalforskning ska man be om de "dyrare" läkemedlen. Men man behöver inte oroa sig för att de "billigare" inte har samma effekt - de är exakta kopior av originalet alltså.

Hoppas det löser sig för dig.

Afrodite sa...

Usch och fy! Inte nog med att man är sjuk och orkeslös...man ska hålla ordning på en massa kryss och små skrivna ord oxå. Jag saknar ord för hur det ser ut i vårt land både vad gäller apotek, försäkringskassa och arbetsförmedling. Ja, även sjukvården. Man undrar vart det är på väg, hur det ska sluta.
Det är SÅÅÅ sant det du skriver: Man måste vara frisk för att orka vara sjuk! Galet!
Hoppas att allt löser sig till det bästa snart och att du får en ny läkare som du kan ventilera med!
Kram på dig! =)

Tina sa...

Hej goa vän!!!
Ja, vad ska jag säga?? Jag ska erkänna att jag blir inte ett skvatt förvånad! De ska alltid försvåra för de sjuka & fattiga!
Sparka på de som redan ligger!!!

Tycker det va bra att du sa ifrån & startade en diskution. De har så jävla lätt att lämna över till nån annan. Som nu..apotekaren lämnade över till läkaren.

Ja, du måste vara frisk för att vara sjuk. <du måste orka slåss & vara skärpt & helst ska du kunna lag & regel boken utantill. Det går inte att lita på någon.. som sjuk måste man ligga steget före hela tiden!!

Hur tycker du din medicin funkar? har du hunnit känna det?
Jag hoppas att den funkar så du slipper allt som följer annars!!

Jag vet vad du menar.. känner igen mig så mycket. Har bråkat med apotek & läkare i så många år att man till sist bara stänger av!!!

Finns här om du behöver skriva av dig!!!!

Tänker på dig!!
Varmaste kramen till dig min vän
Tina

MOONLOVER´S sa...

Ja jag säger då bara det =( Kram

Cattis sa...

Usch Usch vad jobbigt. Jag kan bara känna igen mig med frustrationen över att fler moment kommer in i livet. När de vanliga inte ens fungerar.

Hoppas att allt löser sig till slut, men jag förstår frustrationen över dessa regler(visste inte att de fanns).

kramkram

Unknown sa...

Kära nån...vad knasigt! Förstår då verkligen att Du blir upprörd och frustrerad.

Kram

Anonym sa...

Jag blir alldeles paff. Det här låter ju helt otroligt. Det är ju galet så det bara skriker om det.
Precis som du säger "man måste vara frisk för att orka vara sjuk". det måste bli nån ändring på hela alltet och det NU.
Tänker på dig i massor. Varma kramar.

Pixi sa...

Arrg..alltså det e så jävla tragiskt..hela tiden e det nåt nytt besvärligt ,håller med dej man måste fasingen vara frisk för att vara sjuk o vem orkar det ??? Stor styrkekram t dej =)

Akkeleia sa...

Jag visste inte allt detta. Jag visste att apoteket måste föreslå ett billigare alternativ, men inte det andra.
Jag fick gå till vårdcentralen då min psykiatiker gick i pension. Läkaren verkade så osäker, men han föreslog ett billigare alternativ. Jag ville inte det eftersom jag trodde att det inte skulle vara likvärdigt och jag var rädd för biverkningar. Men när jag kom till apoteket så föreslog de ett annat. Jag frågade - är du säker på att det innehåller detsamma och att det ger samma effekt? -Ja- Ja, så då tog jag det andra och det har gått bra! Medicinen fungerar lika bra som den jag tog förut.
Men det känns läskigt att ta något annat än det som man alltid har tagit förut.