fredag 11 september 2009

Rönnbär

Jag har ett träd fullt med ståtliga rönnbär, undrar vad jag kan göra med dem. Hur gör man kransar egentligen. Jag är är usel på sånt kreativt arbete trots att jag höll på massor med sånt när jag var ung.

Jag målade, ritade, skrev poesi, gjorde egna kläder, gjorde en massa kreativa saker ständigt. De flesta i min omgivning trodde att jag skulle bli något konstnärligt när jag blev stor.

Nu är jag stor och jag blev en kontorsråtta med myndighetsfunktion. Just det var det jag absolut inte ville bli. Jobba på kontor verkade så trist.
Så det enda jag fortfarande håller på med från ungdomen är skrivandet.

Nu ska jag fundera på vad jag ska göra med rönnbären, surt sa räven.

9 kommentarer:

Maria sa...

Kul att du också gillar att studera, me too :) Synd bara att det inte finns så fasligt mycket möjligheter i Västervik.
Jag har alltid undrat vad kursen filosofi innebär så när du börjar det så kan du väl berätta lite vad ni gör och så?? :)

Jodå, för tillfället går det bra med skrivandet, svårt ibland att komma på något att skriva om bara men hittills har det löst sig till sist i alla fall :)

Kram

Miriam sa...

Första gång jag är här - vill bara säga att jag tycker du har en fin blogg!

oumberligating sa...

Rönnbär innebär helt klart att det snart är höst på gång här i Svedala, fast jag hoppas på lite fortsatt värme ett tag till fast hösten är en fin tid!
Kul med din lista på kommenterare i topp, får väl bättra mig lite och skriva på ordentligt hos dig (ler)!
Ha en fin helg och kram ifrån Peter!

Pixi sa...

Jag satte några i en färdig kran o resten i en rund glasvas,bilder finns hos mej,sen kan man trä rönnbären på tråd o hänga prismor i änden,så det e lite tips!! Önskar dej en trevlig helg,kram =)

UllaJohanna sa...

Ska ut och plocka rönnbär jag med! Men inte till prydnad utan till fåglarna... Lite extra tillskott i vinter kan vara bra att ha ;-)!

Är inte heller så där pysslig och händig, men det är så många som har jättemysiga idéer om vad man kan göra...
Så kanske, kanske... Om man hittar något som är lätt som en plätt och inte tar en massa tid och....

Ha det jättegott i helgen!
Kramen!!!

S sa...

Jag är inte alls förvånad att du har en kreativ sida. Den kommer säkert fram igen, allt har sin tid...

Vill mest bara skicka en kram!

Jenny sa...

Säger som "Uffematten"...
Uppskattat av fåglarna här hemma.
Så du får väl köpa dej några små befjädrade vänner och ge rönnbären till??
Men visst är dom helt outstanding vackra??
Tycker du ska försöka dej på att binda lite kransar och höstfint, för jag är säker på att du kan!
Bara du får fram sax och ståltråd och "basen" och allt krafs på köksbordet så kommer nog kreativiteten!
Ha det gott!

Bilder från min kamera sa...

När jag läste meningen "hur gör man kransar" kommer jag ihåg vad mamma gjorde till "Gravsmyckningsdagen". Hon band alla kransar, buketter själv. Hon använde sig av ståltråd, järnek, gran, gröna kvistar med små vita bär på som var till just för dekoration. Kvistar med röda bär
( inte ätliga) som såg lite kantiga ut, svårt att förklara, samt grankottar och rönnbär.Stommen var alltid grenar från gran. Allt det hon gjorde, blev många gånger finare än det som finns att köpa vid dessa högtider. Allt var också gratis, eftersom trädgården inbjöd till det. Fundera själv på att försöka binda några buketter till Allhelgonahelgen. Allt finns fortfarande kvar hemma i trädgården.

Vink, och har en bra dag.

Häxprinsessan sa...

JAg tror du är en konstnärssjäl jag ändå. Säkert skriver du en dikt ibland, och du tycker om att ha det avckert omkring dig, kan betrakta en blommas skönhet. Det har jag märkt genom din blogg.

Och rönnbärsgele: DET är jättegott till vilt-kött...mums! Med lite äpple i.

JAg har itne heller prioriterat att blogga och kommentera. Men jag skvalpar omkring här i blogghavet.

Hoppas du har det gott.