söndag 20 september 2009

Jag har blivit fattig

Nu gäller det att se om sitt hus när inkomsten sjunkit drastiskt. Jag har ansökt om avskrivning av studielånet hos studiemedelsnämnden, det avslogs. Hur det nu kan göra det med min låga inkomst.
Sen har jag fått avslags på nedsättning på avbetalningssummorna jag betalar in. Jag betalar in ungefär 1300 kronor i månaden trots att jag bara har ungefär 8000 kronor ut i månaden.

Nu ska jag sända en an ansökan igen, skam den som ger sig.

Sen ska jag gå ur facket, det känns lite nostalgiskt för min facktidning är bra och där blir jag uppdaterad om vad som händer inom socialtjänsten och där står givande artiklar om samhället och sociala frågor som jag fortfarande brinner för.
Det känns lite jobbigt att gå ur.

Så det gäller att dra in på utgifterna så gott det går nu när jag har blivit fattig.

6 kommentarer:

wingar sa...

Ja vad konstigt när du har så lite att leva på.
Jag gick ur facket när de höjde premien från 170;-/månaden till över 450. Hade inte råd med det..Usch att leva så här fattigt..
Kram

Jenny sa...

Ja, man får minska på allt som inte känns nödvändigt för "överlevandet"...
Vi har samma inkomst till och med...du och jag.

*skäms lite för jag shoppade upp lite för mycket pengar i går*
Men det får jag själv sota för i slutet av månaden. Kläder måste man ju ha nytt ibland.
Men jag har slutat prenumerera på både dagstidningen och "Hemmets veckotidning" som jag älskar att läsa och lösa kryssen i.
Men det går bara inte.
Och det är väl bara att "bita i det sura äpplet", för det kommer nog bara att bli värre och värre.
Jag räknar med att ha NOLL i inkomst efter 1 januari men jag orkar inte längre tänka på det.
ALLT kommer att rasa då, och jag måste försöka hålla huvudet ovanför ytan en stund till....

Nu har jag förresten lagt upp en massa länkar i sidofältet på min blogg till sidor som har en massa roliga bakgrunder!
Och dessutom en "snabblektion" i hur man byter bakgrund för dom som tidigare frågat.
Jag har svarat förr via mejl till andra som undrat, men nu kändes det lika bra att skriva det inne på bloggen...(:

Ha en go söndag, vännen!
Kram, Flisan

Maria sa...

Usch, låter inte som en rolig ekonomi. Får hoppas på bättre tider och ett regeringsskifte nästa år, om det skulle hjälpa :)

Kram

S sa...

Det är jobbigt att kämpa med ekonomin, tar mycket kraft. CSN låter hårda. Jag har den äldre typen av studielån, de har nog bättre villkor, jag betalar ca 450:-/mån på samma inkomst. Hoppas det går bättre med din nya ansökan.
Stor kram!

anne sa...

Har du nyligen blivit arbetslös eller sjukskriven? Fackföreningar kan verkligen konsten att fakturera sina medlemmar, ganska irriterande är det, speciellt om man ska leva på så litet som du.

Sv. Ang vänner och när de övergår från den ena kategorin till den andra; där tror jag att det är bara tiden som har sin gång. De ytliga bekanta tenderar att försvinna av sig själva, när det man haft gemensamt försvinner, då försvinner även vänskapen.

UllaJohanna sa...

Visst är det konstigt det här med pengar...
Det går ju åt mer när man är sjuk, samtidigt som inkomsten sjunker drastiskt...
Har ungefär samma inkomst som du, med en hyra på 3500 och lån och försäkringar och... Det blir liksom inget kvar. Har magont varje månad när jag börjar räkna på eländet.

Men som sann "ändåist" är det väl bara att fortsätta ändå :-)!

Tur för mig att jag har snälla barn och pappa som hjälper mig.
Och världens bästa bloggkompisar som uppmuntrar och finns där!

Kramen och sköt om dig!!!