måndag 3 november 2008

Nu ska vi vara glada

Nu ska jag bli glad igen. En människa är ju inte bara arbetslös eller sjukskriven, även om det känns som ens identitet ibland. När jag träffar bekanta på stan så brukar de fråga vad jag gör nu, alltså vad jag jobbar med. Vi svenskar verkar vara identiska med våra jobb.

Jag blir så trött på att svara på dessa frågor så jag får lust att ljuga. Nu ljuger jag nästan aldrig, även om jag har lust att säga att jag är vd på banken, journalist på Expressen eller magister på högskolan. Eller bergsklättrare, kassörska på Netto, lokalvårdare eller vad som helst, bara inte arbetslös.

Jag är ju jag, en människa som gillar film, tv, godis, litteratur, blommor, hotell, kattor, mail, politik, att skratta, shoppa, filosofi, snällhet, bibblan och allt möjligt här vår tillvaro.
Nu ska jag glädja mig åt mitt hem och sen åt teven med katten i knät. Först ska jag förhöra mitt älskade barn på läxan.

Inga kommentarer: